5 skutecznych sposobów na ból kręgosłupa lędźwiowego w ciąży

5 skutecznych sposobów na ból kręgosłupa lędźwiowego w ciąży

W Twojej macicy rozwija się nowe życie, a Tobie ciężko znaleźć wygodną pozycję. Ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa utrudnia Ci funkcjonowanie. Czy to powód do niepokoju? Czy istnieją sposoby na ten rodzaj bólu, które przyniosą Ci ulgę?

Skąd się bierze ból kręgosłupa lędźwiowego w ciąży?

W czasie ciąży Twoje ciało zmienia się na wiele sposobów, żeby przystosować się do wzrostu dziecka oraz do porodu. Przez 9 miesięcy przybierasz na masie o ponad 10 kilogramów. To zupełnie normalne, ale Twój kręgosłup ma dodatkowy ciężar do uniesienia.

Powiększająca się macica a ból pleców

Twoja macica powiększa się, co zmienia położenie środka ciężkości. Żeby zachować równowagę, pogłębia się naturalna krzywizna kręgosłupa w odcinku lędźwiowym (fizjologiczna lordoza). Dodatkowo z biegiem czasu macica zaczyna uciskać na nerwy i naczynia miednicy oraz dolnego odcinka pleców.

Czy wiesz, że…?

Ból pleców, który odczuwasz w ciąży, powstaje najczęściej w stawie krzyżowo-biodrowym. To miejsce, w którym ciężarna macica dotyka kręgosłupa.

Ból kręgosłupa lędźwiowego w ciąży: efekt działania hormonów

Zmiany, które obserwujesz w swoim ciele w ciąży to efekt działania hormonów. Tu również odgrywają one ważną rolę. Twoje ciało zaczyna produkować relaksynę. Pozwala ona na rozluźnienie więzadeł i stawów budujących miednicę, żeby przygotować ją do naturalnego porodu. Ten sam hormon może rozluźnić więzadła Twojego kręgosłupa, co spowoduje ich niestabilność.

Jeśli ćwiczysz, wiesz też na pewno, że za stabilizację tułowia odpowiadają mięśnie pleców i mięśnie brzucha. Te ostatnie są w ciąży bardzo naciągnięte i nie mogą tak dobrze spełniać swojej funkcji jak wcześniej.

Co możesz zrobić? 5 sprawdzonych sposobów na ból

Warto zrozumieć, dlaczego czujesz ból kręgosłupa lędźwiowego w ciąży. Sama wiedza nie przyniesie Ci jednak ulgi. Oto wskazówki, jak uniknąć lub złagodzić dolegliwość.

1. Oszczędzaj się

Nie oznacza to oczywiście leżenia i oczekiwania na poród, ale odpuszczenie ciężkich prac w domu i przy dzieciach. Poproś rodzinę o wyręczenie Cię w dźwiganiu, ogranicz branie na ręce swoich pociech. Jeśli musisz coś podnieść, zamiast zginać się w talii – najpierw kucnij.

2. Dbaj o dobrą postawę ciała

Nie garb się, ani nie wypinaj nadmiernie brzucha. Złącz łopatki, patrz przed siebie i unieś w górę mostek. Kiedy siadasz, możesz podłożyć pod plecy poduszkę.

3. Dostosuj swoją garderobę

Buty na wysokim obcasie powodują dodatkowe obciążenie dla Twojego kręgosłupa. Zastąp je wygodnym obuwiem na płaskim obcasie. Komfort zapewnią Ci także spodnie ciążowe z niskim i mocnym stanem.

4. Śpij w odpowiedniej pozycji

Unikaj leżenia na plecach. Wtedy macica najsilniej naciska na newralgiczną okolicę. Połóż się na lewym boku. Dodatkową poduszkę możesz włożyć pomiędzy kolana oraz pod brzuch.

5. Rozluźnij plecy

W tym celu poproś partnera o delikatny masaż lub weź ciepły prysznic i nakieruj strumień wody na bolącą okolicę.

Jeśli ból jest bardzo mocny, porozmawiaj z lekarzem o stosowaniu tabletek przeciwbólowych.

Kiedy zgłosić się do lekarza?

Jeśli nie poradzisz sobie z bólem z pomocą powyższych metod, zgłoś się do swojego ginekologa. Nie zwlekaj też z wizytą jeśli ból kręgosłupa jest bardzo silny, narasta lub pojawił się nagle.

Zaniepokoić powinny Cię też towarzyszące bólowi problemy z oddawaniem moczu albo zaburzenia czucia czy wrażenie mrowienia w nogach. Jeśli do bólu dołączy krwawienie lub stanie się on rytmiczny i skurczowy, zadzwoń po karetkę. To mogą być objawy przedwczesnego porodu.

Na koniec optymistyczna wiadomość: jeśli odczuwasz ból kręgosłupa w pierwszych tygodniach ciąży, a nie zdarzał Ci się on wcześniej, prawdopodobnie ból ustąpi przed porodem.