5 sposobów na ból pleców po bieganiu

5 sposobów na ból pleców po bieganiu

Niezależnie od tego, czy jesteś amatorem czy profesjonalistą, może Cię spotkać ból pleców związany z bieganiem. Co jest jego przyczyną? Jak mu zapobiegać i jak go uśmierzyć?

Bieganie a ból pleców

Kręgosłup jest Twoim kostnym rusztowaniem. Jego ból często wynika z braku ruchu, siedzącego trybu życia lub stojącej pracy. Jednak jeśli regularnie biegasz, może on wynikać z nieprawidłowego treningu. Każdy krok podczas biegania powoduje, że na Twój kręgosłup oraz krążki międzykręgowe działają siły. Jeśli Twoja technika biegu nie jest prawidłowa, po treningu możesz odczuwać ból pleców.

Ból pleców po bieganiu

Na ból pleców po bieganiu skarżą się zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Czasem wynika on ze zbyt intensywnego wysiłku, jednak najczęściej jest efektem błędów związanych z techniką ruchu lub nieodpowiednim przygotowaniem do biegu. Chcesz uniknąć bólu pleców po treningu? Biegaj prawidłowo. Jak to zrobić?

1. Utrzymuj prawidłową postawę podczas treningu

W czasie biegu pamiętaj o wyprostowanej sylwetce. Nie garb się, trzymaj głowę prosto. Nieprawidłowa sylwetka często odpowiada za ból pleców podczas biegania. Utrzymuj więc prawidłową postawę. W ten sposób zwiększasz też wydolność swoich płuc.

2. Biegaj po odpowiedniej nawierzchni

Dla zdrowego organizmu żadna powierzchnia do biegania nie powinna być groźna. Każda z nich posiada jednak wady i zalety. Asfalt i chodnik pozwalają na szybkie nabranie prędkości i zapewniają dynamiczne odbicie. Nie są one jednak dla Ciebie odpowiednie, jeśli regularnie odczuwasz ból pleców po bieganiu lub masz problem ze stawami kolanowymi. Lepsza dla Twoich pleców okaże się nawierzchnia naturalna, taka jak trawa czy leśna ścieżka.

3. Zwracaj uwagę na technikę biegania

Nawet jeśli biegasz tylko dla przyjemności, nie bagatelizuj znaczenia techniki biegu. Rozgrzewaj się i unikaj biegania „z pięty”. Powoduje to bowiem duże przeciążenie stawów i lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Pilnuj, aby głowa i tułów były wyprostowane. Lordoza, czyli naturalne skrzywienie w odcinku lędźwiowym nie będzie wtedy pogłębiona.
Staraj się biegać na śródstopiu, rób niewielkie kroki i utrzymuj płynność ruchów. Bądź cierpliwy – stopniowo zwiększaj dystans i szybkość biegu zgodnie z Twoją kondycją. W ten sposób unikniesz bólu pleców po bieganiu.

4. Zadbaj o właściwe obuwie

Biegasz? Dbaj o komfort i bezpieczeństwo swoich stawów. Dobór odpowiedniego obuwia wiąże się przede wszystkim z rodzajem nawierzchni, po której biegasz. Nie każde buty sportowe mają wystarczającą amortyzację, by zapewnić Ci bezpieczeństwo w trakcie biegu po asfalcie lub chodniku. Jeśli odczuwasz ból pleców po bieganiu, spróbuj więc zmienić obuwie.

5. Wzmacniaj mięśnie

Aby poradzić sobie z bólem pleców po biegu, nie zapominaj o rozciąganiu. Wykonuj ćwiczenia na wzmocnienie mięśni miednicy, grzbietu i rozciągaj tył uda. Możesz również wzmocnić mięśnie posturalne poprzez oklejenie ich w odpowiednich miejscach specjalną taśmą.

Co jeszcze pomoże na ból pleców po bieganiu?

Regularna aktywność fizyczna jest bardzo korzystna dla Twojego organizmu. Pamiętaj jednak, że ból pleców po bieganiu czasem oznacza przetrenowanie. Dlatego jeśli odczuwasz go często, spróbuj zrobić sobie kilka dni przerwy w treningach. Dasz w ten sposób swoim mięśniom kręgosłupa czas na regenerację. Ulgę przyniosą Ci również ciepłe kąpiele np. z olejkami zapachowymi.

Relaks i odpoczynek po intensywnym biegu są tak samo ważne, jak przemyślany kalendarz treningów. Dlatego słuchaj swojego organizmu i nie zaniedbuj jego regeneracji.