Ból kręgosłupa na początku ciąży – uśmierz go!

Ból kręgosłupa na początku ciąży – uśmierz go!

Ból pleców jest normalną dolegliwością wielu przyszłych mam.  Co zrobić, jeśli  do tej pory nie zadbałaś odpowiednio o swój kręgosłup? Jak uśmierzyć ból, który doskwiera Ci w pierwszych tygodniach ciąży? Kiedy ból powinien być powodem wizyty u lekarza?

Ból kręgosłupa na początku ciąży – jakie są przyczyny?

Na ból pleców pracujesz latami. Kobiety, którym przez całe życie nie doskwierał kręgosłup i uprawiały sport, z reguły nie mają problemów także podczas ciąży. Jeśli jednak zaniedbywałaś wysiłek fizyczny,  nie uczęszczałaś na gimnastykę korekcyjną, a teraz garbisz się i zakładasz nogę na nogę lub śpisz na niewygodnym materacu – plecy mogą dawać o sobie znać. Oczywiście nie jest to regułą – pamiętaj, że podczas ciąży Twój kręgosłup zyskuje dodatkowe obciążenie. Warto więc dobrze przygotować się do tego okresu, aby uniknąć przykrych dolegliwości.
Twój kręgosłup dopasowuje się do rosnącego brzuszka, jednak brak ruchu może sprawić, że w ciąży przybierzesz na wadze więcej niż powinnaś. Przyczyną bólu mogą być także zachodzące z Twoim organizmie zmiany hormonalne.

Ból kręgosłupa a odpowiednia postawa

Zadbaj o swoje ciało już od pierwszych tygodni ciąży. Jeśli zbyt długo stoisz, opieraj nogę o krawężnik. Dzięki temu wzmocnisz mięśnie nóg. Kiedy masz możliwość – siadaj z nogami trochę wyżej niż reszta ciała. Unikaj foteli, w które się zapadasz i krzeseł bez oparć. Wybieraj takie z twardym siedziskiem o regulowanej wysokości, profilowanym oparciem i podpórkami na ramiona (ułatwią Ci wstawanie). To uniwersalny sposób na ból pleców, nie tylko w ciąży.
Unikaj chodzenia na wysokich obcasach, ponieważ jest to nie tylko niewygodne, ale i niebezpieczne – zwiększasz wówczas ryzyko potknięcia i upadku, który mógłby skończyć się źle dla Ciebie lub dziecka. Jeśli bóle mocno Ci doskwierają, warto zainwestować w specjalne pasy, które ułatwiają utrzymanie prawidłowej postawy. Pas zapewni podparcie plecom i umożliwi odciążenie dolnego odcinka kręgosłupa.

Ból kręgosłupa w ciąży? Zmień tryb życia

Niestety są czynności, których powinnaś unikać, kiedy jesteś w ciąży. Nie podnoś ciężkich rzeczy, unikaj pracy w zgiętej pozycji np. podczas odkurzania lub porządków domowych. Dużo wypoczywaj i leż na boku – dzięki temu odciążysz nieco swój kręgosłup. Jeśli masz taką ochotę, korzystaj z ciepłych i aromatycznych kąpieli w wannie, które powodują rozluźnienie mięśni.

Niezwykle ważny podczas ciąży jest właściwie dobrany materac. Nie może on być ani zbyt miękki, ani twardy. W miarę możliwości staraj się spać na boku. Warto również zaopatrzyć się w poduszkę ciążową, posiadającą kształt rogala, która przyda się nie tylko podczas spania, ale i karmienia.

Ból kręgosłupa a ćwiczenia

Przede wszystkim nie przemęczaj się. Dużo spaceruj, a sport wprowadzaj stopniowo. Możesz uprawiać jogę lub pływać, jednak kobietom w ciąży nie wolno wykonywać ćwiczeń rozciągających mięśnie brzucha i wewnętrzne mięśnie ud. Unikaj także ćwiczeń polegających na przyciąganiu kolan do klatki piersiowej i skoków.

Inne sposoby na ból pleców w ciąży

Jednym ze sposobów nałagodzenie bólu kręgosłupaw ciąży jest aromaterapia. Olejkiem eterycznym (np. lawendowym) możesz spryskać chusteczkę i od czasu do czasu wąchać. Pomóc mogą Ci także masaże i inhalacje. Jeśli chcesz się odprężyć i zrelaksować, dodaj kilka kropli olejku do kąpieli. Złagodzi to ból i napięcie mięśni, przez co uśmierzysz ból pleców. Wskazany jest także masaż klasyczny prowadzony przez profesjonalnego fizjoterapeutę.

Bóle pleców w ciąży – kiedy do lekarza?

Czasami zdarza się, że bóle pleców w ciąży nie ustąpią pomimo zastosowania domowych sposobów. W takim przypadku konieczna będzie wizyta u lekarza. Jeśli ból pleców dokucza Ci także po odpoczynku lub zmianie pozycji, a bóle dolnego odcinka pleców są rytmiczne, udaj się do szpitala. Zwracaj bacznie uwagę na objawy, które towarzyszą bólowi kręgosłupa. W razie jakichkolwiek wątpliwości skonsultuj się ze swoim ginekologiem lub z ortopedą.