Ból kręgosłupa w odcinku piersiowym – gdzie szukać jego powodów?

Ból kręgosłupa w odcinku piersiowym – gdzie szukać jego powodów?

Kręgosłup piersiowy (inaczej odcinek piersiowy kręgosłupa) składa się z 12 kręgów. Jest on podporą Twojego ciała, dlatego ważne, by był sprawny, zdrowy i bez uszkodzeń. Przyczyną bólu kręgosłupa piersiowego może być siedzący tryb życia i przeciążenia, choć jego powodów może być więcej. Co zrobić, gdy Ci doskwiera? Sport pomaga czy szkodzi?

Czym jest kręgosłup i jaka jest jego budowa?

Kręgosłup jest „rusztowaniem”, które osłania biegnący w nim rdzeń kręgowy. Ciągnie się on wzdłuż ciała od miednicy aż po podstawę czaszki. Składa się z 5 odcinków zbudowanych z 33-34 kręgów. Jego zadaniem, poza ochroną dla rdzenia kręgowego, jest utrzymywanie odpowiedniej postawy ciała. Odpowiada też za zachowanie równowagi i ruch.

Ból kręgosłupa w odcinku piersiowym – przyczyny

Ten odcinek kręgosłupa jest odpowiedzialny za podtrzymywanie żeber i klatki piersiowej. Jest on jedną z najmniej ruchomych części kostnego rusztowania, ponieważ jest ograniczony anatomiczną budową kręgów. Do głównych przyczyn bólu w tym miejscu zaliczyć możesz przeciążenie w wyniku siedzącej pracy – szczególnie biurowej.

Ponadto, jeśli pochylasz często kręgosłup do przodu, masz problemy z nadwagą, nie uprawiasz sportu, ból kręgosłupa w odcinku piersiowym może Cię dotyczyć. Przeciążenie może być również wynikiem posiadania u kobiet dużego biustu. U dzieci ból kręgosłupa często powoduje zbyt ciężki plecak.

U osób starszych ta dolegliwość wiąże się z chorobami degeneracyjnymi stawów lub osteoporozą. Ból może wystąpić też po urazie, ale ujawnić się nawet po paru tygodniach lub miesiącach od kontuzji.

Bieganie a ból pleców

Kolejną przyczyną bólu pleców w odcinku piersiowym może być u Ciebie zbyt intensywny trening. To, czy bieganie obciąża kręgosłup, zależy przede wszystkim od techniki i stopnia zaawansowania biegu. U amatorów często pojawiają się bóle kolan, bioder i kręgosłupa ze względu na wykonywanie podskoków. Zaawansowani biegacze, po usprawnieniu techniki, nie mają problemów z powodu przeciążeń, ponieważ trzymają odpowiednią pozycję.

Ból pleców – bieganie jest zabronione?

Wszystko zależy od przyczyn bólu. Jeśli wynika on ze zbyt słabych mięśni, możesz śmiało biegać, ponieważ to przyczyni się do ich wzmocnienia. Jeżeli  jednak masz zdiagnozowaną dyskopatię lub ból podczas biegu się nasila, koniecznie skonsultuj się z lekarzem ortopedą. W takim przypadku sport może tylko pogłębić dolegliwości.

Jeśli dokucza Ci ból kręgosłupa, musisz być świadom swojego stanu i ryzyka wypływającego z uprawiania sportu. Wybierz taką formę wysiłku, która nie będzie wiązała się z większym ryzykiem urazów. Świetną alternatywą dla biegania może się okazać joga, pilates lub basen. Żadna z tych dyscyplin nie będzie obciążać kręgosłupa.

Co zrobić, gdy ból pojawi się podczas biegania?

Jesteś zdrowy, kręgosłup nigdy Ci nie dokuczał, uprawiasz bieganie, a ból pleców mimo wszystko się u Ciebie pojawił? Zwolnij i przejdź do marszu. Twój kręgosłup wciąż boli? Zatrzymaj się i spróbuj porozciągać. Jeśli wrócisz do domu, a po odpoczynku dolegliwości nie ustaną, rozważ wizytę u lekarza.

Ból kręgosłupa piersiowego –  jak leczyć?

Jeżeli ból nie jest intensywny i pozwala normalnie funkcjonować, możesz stosować maści i żele przeciwbólowe. Jeśli jednak kręgosłup stale daje Ci się we znaki i nie ma dnia bez dolegliwości, wybierz się do lekarza, który zdiagnozuje przyczynę i poleci Ci fizjoterapeutę.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa piersiowego

Jeśli dużo siedzisz w pracy lub nadmiernie obciążasz swoje plecy, regularnie ćwicz. Poprawi to Twoją postawę i zmniejszy ból pleców. Rozciągaj się, wykonuj tak zwany koci grzbiet, skłony i wyprost rąk w klęku podpartym. Pozytywny wpływ na kręgosłup ma także chodzenie na długie spacery i masaż. Wybierz doświadczonego, certyfikowanego masażystę, który weźmie Twoje dolegliwości pod uwagę i dostosuje do nich typ zabiegu.