Ból mięśni – jak przynieść sobie ulgę?

Ból mięśni – jak przynieść sobie ulgę?

Ból mięśni może Cię złapać w najmniej oczekiwanym momencie i skutecznie utrudnić życie. W takiej chwili myślisz tylko o odpoczynku w wygodnym łóżku. Ta dolegliwość dotyczy nie tylko urazów sportowych. Czasem jest oznaką poważniejszych schorzeń. Z którymi przypadłościami wiąże się ból mięśni? Dowiedz się, jakie są jego przyczyny i jak można mu zapobiec.

Bóle mięśni – przyczyny

Bóle mięśni mogą mieć różne przyczyny. To bardzo powszechna przypadłość i potrafi znacznie uprzykrzyć życie. By skutecznie załagodzić cierpienie, konieczne jest właściwe rozpoznanie ich źródła. Najczęstsze przyczyny bólu mięśni to:

  • Nadmierny wysiłek fizyczny

Dużo ćwiczysz? Wykonujesz ciężką pracę fizyczną? Jesteś narażony na wysiłkowy ból mięśni. Intensywna aktywność fizyczna wiąże się z ryzykiem uszkodzenia włókien mięśniowych. Jego skutki są odczuwalne przez kilka dni. Nie pomyl wysiłkowego bólu mięśni z zakwasami, które utrzymują się przez kilka godzin po treningu.

  • Zapalenie mięśni

Odczuwany przez Ciebie ból może być wywołany przez stan zapalny. Rozpoznasz go po trudnościach ze wstawaniem, dźwiganiem, schodzeniem po schodach. Mięśnie są wtedy osłabione, obolałe i tkliwe. Możesz też mieć problemy z mówieniem czy połykaniem. Zapalenie mięśni często pojawia się, kiedy cierpisz na grypę lub przeziębienie.

  • Fibromialgia

Odczuwasz silny ból mięśni, duże zmęczenie i sztywność całego ciała? To może być fibromialgia — przewlekła choroba mięśni i stawów. Towarzyszy jej biegunka, zawroty głowy i zaburzenia nastroju. Zauważyłeś u siebie te objawy? Zgłoś się do lekarza, który postawi diagnozę.

  • Powikłania pochorobowe

Przyczyną bólu mięśni są czasem powikłania różnych chorób lub infekcje wirusowe. Zdarza się tak, jeśli np. przechodziłeś chemioterapię lub długo przyjmowałeś leki, które wpływają na układ mięśniowy. Ból mięśni towarzyszy też chorobom reumatycznym i układowemu zapaleniu naczyń.

Ból mięśni — jak mu zapobiegać?

Jeżeli ból mięśni nie jest spowodowany poważniejszymi schorzeniami, możesz uniknąć tej nieprzyjemnej dolegliwości. Zadbaj o właściwy styl życia! Organizm potrzebuje nie tylko odpoczynku, ale i stałego ruchu. Wygospodaruj godzinę dziennie na aktywność fizyczną. Nie musi to być sport wyczynowy – wystarczy nawet spacer czy rozciąganie. Dzięki temu wzmocnisz mięśnie, kości, poprawisz swoją kondycję i samopoczucie.

Dieta dla mięśni

Chcesz uniknąć bólu mięśni? Odżywiaj się zdrowo i regularnie. Jak mówi znane przysłowie: „jesteś tym, co jesz”. Jeśli chcesz wspomóc swój organizm i uchronić go przed dolegliwościami układu ruchu, postaw na duży udział warzyw i owoców w codziennej diecie. Staraj się unikać tłuszczów, szczególnie zwierzęcych. Kiedy zauważysz u siebie mimowolne skurcze mięśni, wzbogać dietę o magnez. Bogatym źródłem tego pierwiastka jest kasza gryczana, soczewica, szpinak czy otręby. Dbaj też o odpowiednią ilość potasu i wapnia w swoich posiłkach.

Bóle mięśni — jak wygląda leczenie?

Pierwszym krokiem w leczeniu bólu mięśni jest rozpoznanie przyczyny bólu. Lekarz zleci odpowiednie badania i dobierze leki. Jeśli potrzebujesz szybkiej ulgi, w aptece zaopatrzysz się w środki działające miejscowo, np. rozgrzewającą maść na ból mięśni, żel lub plaster. W domowej apteczce warto mieć też środki przeciwbólowe. Doraźnie pomogą Ci niesteroidowe leki przeciwzapalne. Ulgę przyniesie Ci również masaż relaksacyjny, który rozluźni ciało i odprężyć umysł.