Ból żołądka w ciąży – jak możesz sobie pomóc?

Ból żołądka w ciąży – jak możesz sobie pomóc?

Podczas ciąży w Twoim ciele zachodzi wiele zmian. Czasami możesz odczuwać bóle żołądka, głowy lub nudności i wymioty. Niestety nie da się wyeliminować niektórych dolegliwości, a przyjmowanie środków przeciwbólowych nie zawsze jest bezpieczne. Jak sobie więc radzić z bólem żołądka w ciąży?

Ból żołądka na początku ciąży

Ból brzucha w I trymestrze nie powinien Cię niepokoić. Jest on całkowicie naturalny. Jego przyczyną są zmiany hormonalne, które zachodzą w Twoim organizmie. Na początku ciąży często zmieniasz też nawyki żywieniowe, a nowa dieta może wywoływać niestrawność. Zdarza się, że młode matki nie sprawdzają składu spożywanych posiłków, co powoduje skurcze żołądka.

Kiedy brzuch boli w kolejnych trymestrach…

W kolejnych etapach rozwoju dziecka Twoja macica powiększa się i rozciąga więzadła. Uciska w ten sposób inne narządy i wywołuje ból żołądka. Najsilniej możesz go odczuwać około 8. miesiąca ciąży.

Niekiedy ból żołądka pojawia się w parze z nudnościami i wymiotami. Wynika to ze wzrostu stężenia hormonu, który odpowiedzialny jest za podtrzymywanie funkcji ciałka żółtego. Objawy są nieprzyjemne, jednak nie powinny wzbudzać Twojego niepokoju. Możesz je złagodzić, unikając ciężkostrawnych, tłustych  i ostro doprawionych posiłków.

Ból żołądka w ciąży – co pomaga?

Sposoby na radzenie sobie z bólem żołądka zależą od jego przyczyny. Jeśli Twoja dolegliwość jest spowodowana nieodpowiednią dietą, koniecznie wyeliminuj z jadłospisu ciężkostrawne produkty. Jeśli chcesz sięgnąć po środki na zgagę czy nadkwaśność, upewnij się, że są one bezpieczne dla kobiet w ciąży. Wybierz preparat, który ochroni błonę śluzową żołądka przed kontaktem z sokami żołądkowymi i substancjami podrażniającymi, np. tabletki NeoBianacid.

Pamiętaj też o relaksie i częstym odpoczynku. Unikaj stresu. Dbaj o odpowiednią ilość snu i nie spiesz się w trakcie jedzenia. Jednym z najbardziej znanych domowych sposobów na ból żołądka w ciąży jest też ciepła kąpiel, która rozluźnia mięśnie i ułatwia wypróżnianie.

Dieta przy niestrawności

Jak uniknąć bólu żołądka w ciąży z powodu nieodpowiedniej diety? Oto kilka sposobów.

  • Jedz mniej, a częściej

Mniejsze porcje jedzenia są łatwiejsze do strawienia i nie obciążają nadmiernie Twojego żołądka. Gryź dokładnie i długo, a zapobiegnie to uczuciu ciężkości i wypełnienia. Spożywaj 5-6 posiłków dziennie.

  • Pij siemię lniane

Dobre efekty przynosi też regularne stosowanie siemienia lnianego. Codziennie wieczorem zalej w szklance łyżeczkę siemienia lnianego, przykryj i odstaw na całą noc. Rano odcedź ziarna i wypij kisiel na czczo. Powleka on błonę śluzową żołądka, co zapobiega jego podrażnieniu i łagodzi dolegliwości.

  • Zwracaj uwagę na to, co jesz

Unikaj smażonych, ostrych potraw, wysokotłuszczowych wędlin, serów i posiłków powodujących wzdęcia. Jeśli dokuczają Ci gazy, zrezygnuj z fasoli, kapusty, bobu i grochu. Staraj się ograniczyć picie kawy i jedzenie czekolady. Wprowadź do diety warzywa, owoce i soki owocowe. Możesz też pić herbatę miętową lub bawarkę, czyli herbatę z mlekiem.

Dostarczaj organizmowi białko, najlepiej w postaci chudego mięsa i nabiału. Jedz też produkty zawierające błonnik np. pełnoziarniste produkty zbożowe. Dzięki temu zapobiegniesz zaparciom.

Bóle żołądka w ciąży najczęściej informują o tym, że Twoje dziecko rośnie i się porusza.  Jeżeli jednak dolegliwości Cię niepokoją, nie lecz się na własną rękę. Pamiętaj, że wiele preparatów podczas ciąży jest niewskazanych ze względu na ich szkodliwy wpływ na dziecko. Dlatego zanim sięgniesz po jakikolwiek preparat przeciwbólowy najlepiej skonsultuj się ze swoim ginekologiem.