Co zrobić, by PMS i bóle menstruacyjne nie utrudniały Ci życia?

Co zrobić, by PMS i bóle menstruacyjne nie utrudniały Ci życia?

Żadna przydarzająca Ci się w życiu dolegliwość zdrowotna nie jest przyjemna. Z pewnością nie lubisz odczuwać bólu, mieć dreszczy, czy spędzać wiele godzin w łazience, walcząc z nudnościami. Istnieje jednak zespół dolegliwości, które powtarzają się co miesiąc i są znane kobietom niezależnie od stanu zdrowia. Czym właściwie jest PMS, skąd się bierze i jak możesz sobie pomóc?  

PMS: przyczyny i geneza

Na początek skupmy się na tym, co oznacza ten groźnie brzmiący skrót. Otóż PMS to nic innego, jak zespół napięcia przedmiesiączkowego (premenstrual syndrome). Już sama nazwa zapewne sugeruje, że jest to szereg objawów sygnalizujących, że Twoje ciało przygotowuje się do nadejścia miesiączki. Występuje on zazwyczaj kilka dni przed pierwszym krwawieniem. Jest to czas, w którym stajesz się bardziej drażliwa i na wiele rzeczy reagujesz bardziej emocjonalnie, niż zwykle. Być może nawet co jakiś czas wybuchasz płaczem. Masz problemy z koncentracją, Twój żołądek co chwila woła Cię do łazienki, a głowa protestuje bólem i zawrotami. Brzmi znajomo? Jeżeli do tego dodasz jeszcze obrzęki nóg, to z pewnością rozpoznasz objawy PMS.

Skąd bierze się ten nieprzyjemny stan? Jest to związane z Twoim cyklem płciowym. W pierwszej połowie Twój organizm zwiększa poziom estrogenów, w drugiej zaś progesteronu. Jeżeli tego drugiego stworzy zbyt mało, równowaga hormonów w Twoim ciele zostaje zachwiana. To stąd biorą się wszystkie Twoje problemy. Nie obwiniaj się więc za swoje „dziwne zachowanie”, ale postaraj się mu zaradzić, stosując którąś z poniższych metod.

Jak możesz sobie pomóc i złagodzić objawy PMS?

Leczenie PMS polega głównie na zmianie trybu życia. Utrzymuj właściwą dietę, jedz dużo warzyw i owoców, ale unikaj soi, która zwiększa poziom estrogenów. Takie odżywianie pomoże Twojemu organizmowi wyrównać poziom hormonów w Twoim ciele. Dodawaj też do codziennych posiłków naturalne środki moczopędne, takie jak np. natka pietruszki czy żurawina oraz wspieraj swój układ trawienny za pomocą jogurtu. W ten sposób ułatwisz swojemu organizmowi pracę i poprawisz trawienie. Ogranicz za to kawę i napoje alkoholowe oraz popularną Colę – w ten sposób unikniesz podrażnienia żołądka i przy okazji oddalisz od siebie niebezpieczeństwo obniżenia Twojego nastroju i powiększenia napięcia.

Unikaj również palenia papierosów i pamiętaj o łagodzącym działaniu snu. W okresie PMS Twoje ciało potrzebuje sporo wypoczynku, dlatego pilnuj, by przesypiać minimum 7-8 godzin na dobę. Zadbaj również o strawę dla ducha, oddając się różnego rodzaju przyjemnościom: przykładowo tańcz, zanurz się w ukochanej książce lub filmie – to pomoże Ci skupić się na czymś innym i zmniejszyć napięcie.

Do tego oszczędzaj siły – ważne sprawy mogą poczekać, jeżeli oczywiście nie należą do tzw.  spraw życia i śmierci.

Co to są bóle menstruacyjne i co je powoduje?

Skupmy się teraz na chyba najbardziej dokuczliwej dolegliwości, jaką odczuwasz, gdy już nadejdzie Twoja miesiączka, a mianowicie na bólu brzucha. PMS i bóle menstruacyjne  nigdy nie są przyjemne, ale to skurcze zapewne najbardziej dają Ci w kość. Są one wywoływane pracą  macicy, która próbuje wydalić krew. Potrafią być na tyle silne, że wykluczą Cię z życia na parę godzin, a nawet dni.

Wtedy jedynym ratunkiem wydaje się tabletka. Są jednak jeszcze inne sposoby, które uwolnią Cię od cierpienia. Przeczytaj krótkie zestawienie, co pomaga na bóle menstruacyjne równie dobrze, jak pastylka przeciwbólowa.

Spróbuj odrobinę poćwiczyć. Brzmi to może nieco dziwacznie, ale usiądź na podłodze ze złączonymi podeszwami stóp i pochyl się do przodu. Jednocześnie, wraz z wydechem, spróbuj utrzymać oba kolana przy podłodze i wróć do wyprostowanej pozycji. Dzięki temu prostemu ćwiczeniu rozluźnisz wszystkie, w tym również dolne partie Twojego ciała.

Oprócz tabletek: sezam i… liście bananowca

W przypadku, gdy wykonywanie jakiegokolwiek ruchu jest ponad Twoje siły, zrób sobie przeciwbólowy napar z ziaren sezamu. Zagotuj w szklance wody 1-2 łyżeczek tych ziaren, a potem odcedź. Pij wywar 1-2 razy dziennie. Taka kuracja nie tylko zadziała kojąco na ból, ale i zwiększy krwawienie, dlatego nie jest zalecana w przypadku obfitych miesiączek.

Jeżeli za bardzo krwawisz i obawiasz się omdlenia, przygotuj sobie wywar z liści bananowych, ugotowanych w niewielkiej ilości oleju i zsiadłego mleka. Brzmi to może niezbyt smacznie, ale nie będziesz tego pić, a jedynie przyłożysz sobie w bolące miejsce. Taki okład zmniejszy krwawienie i ból.

Dobrym wyborem będzie również użycie ciepłego kompresu, nie przesadzaj jednakże z czasem jego stosowania, gdyż za długie przyłożenie gorącego okładu lub zbyt długa kąpiel w ciepłej wodzie mogą wywołać krwotok.

Smaczne metody walki z bólem

Jeśli lubisz buraki, to świetnie, a jeśli nie, to powinnaś się do nich przekonać. Dlaczego? Sok z buraków działa jak naturalny środek przeciwbólowy i suplement z żelazem. Już trzy łyżeczki wspomnianego soku, wypite trzy razy dziennie każdego dnia miesiączki zadziałają jak tabletka przeciwbólowa. Jeżeli nie odpowiada Ci smak buraka, zmieszaj mleko z cynamonem w proporcji 1 łyżeczka na 100 ml i wypij na zimno lub na ciepło.

Niezależnie jednak od tego, czy zastosujesz metody naturalne, czy raczej tabletkę na ból, pamiętaj, że jeśli PMS się nasila i żadna z przedstawionych tutaj technik nie działa, nie obawiaj się skorzystać z pomocy lekarskiej. Lepiej jest bowiem zapobiegać, niż potem skazywać się na poważniejsze problemy zdrowotne.

Jeśli Twój organizm jest zdrowy, a hormony w równowadze, PMS nie powinien Ci utrudniać życia. Tak samo bóle menstruacyjne – bolesna miesiączka nie jest zdrowym objawem. Może wskazywać na wiele poważnych dolegliwości, takich jak endometrioza czy zespół policystycznych jajników (PCOS). Dlatego uważnie słuchaj swojego organizmu i reaguj na niepokojące objawy.