Co zrobić, gdy czujesz ból nóg w ciąży?

Co zrobić, gdy czujesz ból nóg w ciąży?

Ból nóg podczas ciąży to naturalna sprawa – w końcu dźwigają one dodatkowy ciężar. Z tym problemem zmaga się niejedna przyszła mama. Jakie są przyczyny bólu i co zrobić, żeby go uśmierzyć? Przeczytaj tekst i poznaj kilka sposobów na ból nóg w ciąży.

Jakie są przyczyny bólu nóg w ciąży?

Nogi i ich naczynia krwionośne są szczególnie obciążone w trakcie ciąży. Dlaczego? Po pierwsze, w organizmie przybywa krążącej krwi, co jest wyzwaniem dla żył, które odprowadzają ją z tkanek do serca. Poza tym dodatkowe kilogramy to fizyczny nacisk na kończyny. Gdy odpływ krwi jest utrudniony i zalega ona w naczyniach, to woda z żył gromadzi się w tkankach – powoduje to powstawanie obrzęku i ból nóg.

Istnieją czynniki, które sprzyjają bólowi nóg w trakcie ciąży. Dolegliwości wzmaga m.in. palenie papierosów. Inną przyczyną jest noszenie zbyt ciepłego obuwia. Przez to rozszerzają się naczynia krwionośne, co sprzyja powstawaniu obrzęków.

Ból nóg w ciąży – co robić, gdy nie daje spokoju?

Jeśli ból nóg na początku ciąży bardzo Ci dokucza i potrzebujesz natychmiastowej ulgi, połóż się w wygodnej pozycji i unieś nogi do góry. Dzięki temu zmniejszysz zastój krwi i ułatwisz jej odpływ do serca. Na pewno ukojenie przyniesie Ci delikatny masaż mięśni. Przy bólu nóg pomagają też preparaty, które znoszą uczucie ociężałych nóg i dodatkowo wzmacniają skórę, np. żel na lekkie nogi Mustela Maternite.

Bądź aktywna fizycznie

Ból nóg i ciąża to w bardzo wielu przypadkach nierozłączne elementy. Warto, byś była świadoma, że aktywność fizyczna poprawia krążenie krwi i zapobiega powstawaniu żylaków. Zadbaj więc o ruch, chociaż w minimalnej dawce – chodź na krótkie spacery, wykonuj ćwiczenia gimnastyczne albo ćwicz na rowerku stacjonarnym. Jeśli lekarz zalecił Ci leżeć i odpoczywać, możesz wykonywać delikatne ćwiczenia w powietrzu, jak choćby wymachy nóg albo rowerek na leżąco.

Ból nóg w ciąży? Jedz zdrowo i nie słono!

Ból nóg w ciąży może wynikać z niewłaściwej diety. Czy wiesz, że sól wpływa na zatrzymywanie wody w organizmie, co sprzyja powstawaniu obrzęków? Pamiętaj o tym podczas przyprawiania potraw. Niemal każda przyszła mama ma zwiększony apetyt. Nie odmawiaj sobie przyjemności, ale bądź świadoma, że dodatkowe kilogramy obciążają Twój kręgosłup i nogi, co skutkuje bólem. W swojej diecie stawiaj więc na wartość i jakość produktów, a nie na ich ilość.

Unikaj stania w jednej pozycji

Jeśli jesteś zmuszona spędzać długi czas w jednej pozycji, to postaraj się zmienić ją chociaż raz na jakiś czas. W wolnej chwili pozwól sobie na krótki spacer albo poruszaj nogami. Zrób kilka wymachów nóg, zegnij je w kolanie, poruszaj stopami w bok. Długie stanie w tej samej pozycji sprawia, że krew zalega w żyłach, a skutkiem jest ból i obrzęk.

Zadbaj o wygodę, a unikniesz bólu nóg w ciąży

By zmniejszyć dokuczające Ci dolegliwości, unikaj noszenia obcisłych spodni. Wąskie dżinsy nie tylko utrudniają krążenie krwi, ale także sprzyjają powstawaniu żylaków. Pamiętaj o tym, żeby nosić wygodne, najlepiej płaskie buty. Przed nowym zakupem przymierz obuwie, ponieważ w trakcie ciąży Twój rozmiar może nieznacznie ulec zmianie.

Bolesne skurcze mięśni

Także skurcze mięśni mogą powodować ból nóg w ciąży, szczególnie w III trymestrze. Być może w Twoim organizmie brakuje składników mineralnych, jak choćby potasu, magnezu i wapnia. Uzupełnisz je dietą bogatą w nabiał (sery, jogurt, mleko), zielone warzywa (najlepiej szpinak), pomidory, groch, fasolę i ryby. Świeże warzywa i owoce są najlepiej przyswajalnym źródłem pierwiastków i składników odżywczych.

Kojący masaż na ból nóg w ciąży

Masaż z pewnością pomoże Ci ukoić ból. Możesz skorzystać z pomocy specjalisty, poprosić bliską osobę albo wykonać go sama. Pamiętaj, by zaczynać od stóp w kierunku tułowia, nie odwrotnie. Możesz użyć do tego chłodzącego żelu, co przyniesie dodatkową ulgę. Świetnie sprawdzają się też zimne kąpiele z dodatkiem soli morskiej.