Domowe sposoby na zakwasy – jak je zwalczyć?

Domowe sposoby na zakwasy – jak je zwalczyć?

Po treningu budzisz się obolały, a każdy ruch wywołuje u Ciebie specyficzny ból? To zakwasy. Czym jednak właściwie są? Co je wywołuje i jak im zapobiegać? Poznaj domowe sposoby na zakwasy i dowiedz się, jak zregenerować swoje mięśnie po wysiłku.

Czym są zakwasy?

Zakwasy są czasem kojarzone z gromadzeniem się w mięśniach kwasu mlekowego. W rzeczywistości jest on jednak wypłukiwany przez przepływającą krew po intensywnym wysiłku i zużywany przez wątrobę. Okazuje się, że dyskomfort fizyczny określany mianem zakwasów jest wywoływany przez urazy włókien mięśniowych.

Zakwasy po ćwiczeniach

Zakwasy  pojawiają się od 12 do 48 godzin po wysiłku i mogą się utrzymywać przez kilka dni. Często towarzyszy im tępy ból mięśni, ich sztywność i nadwrażliwość na dotyk.  Najbardziej narażone na nie są osoby, które wcześniej nie trenowały lub miały dłuższą przerwę  w aktywności fizycznej. Zatem, im bardziej jesteś sprawny, tym rzadziej odczuwasz powysiłkowy ból i dyskomfort.

Domowe sposoby na zakwasy

Na szczęście istnieje kilka sposobów, dzięki którym szybko i sprawnie pozbędziesz się zakwasów. Co robić, żeby sobie z nimi poradzić?

  • Bierz kąpiel naprzemiennie w ciepłej i zimnej wodzie

Weź kąpiel (lub prysznic) i polewaj się na przemian: raz ciepłą, raz zimną wodą. Mięśnie rozluźnią się i odpoczną, a szybciej krążąca w ciele krew łatwiej dostarczy substancje odpowiedzialne za regenerację mięśni w odpowiednie miejsca. Ponadto złagodzi to Twój ból i stan zapalny.

  • Podczas ćwiczeń pij wodę mineralną

Nawodni ona Twój organizm i ochroni przed nadmiernym przegrzaniem. Nie tylko sprawi to, że mięśnie zregenerują się szybciej, ale również wpłynie korzystnie na stan Twojego organizmu.

  • Zastosuj rollowanie

Rollowanie to masaż mięśni za pomocą odpowiedniego wałka – rollera. Dzięki niemu przyspieszysz krążenie krwi w obolałych mięśniach. W ten sposób szybciej wrócą one do formy. Jeśli nie posiadasz rollera, wykonaj mocny masaż.  Możesz też w tym celu udać się do fizjoterapeuty.

  • Rozciągaj się po treningu

Pamiętaj o rozciąganiu tych mięśni, które były zaangażowane podczas ćwiczeń. Dzięki temu zadbasz o ich elastyczność i prawidłowy zakres ruchów w stawach.

  • Zachowuj odpowiednią dietę

Jedz dużo węglowodanów, białka i błonnika. Sięgaj np. po kaszę gryczaną, biały ryż, banany, czarne jagody, otręby pszenne. Unikaj jedzenia tłuszczu, produktów wysoko przetworzonych i picia alkoholu, ponieważ spowalnia on regenerację mięśni.

Jeśli ból jest bardzo ostry, a zakwasy uniemożliwiają Ci wykonanie nawet prostych ruchów, sięgnij po preparaty przeciwbólowe dostępne bez recepty. Mogą mieć formę maści lub tabletek.

Czy można ćwiczyć z zakwasami? Zakwasy a trening

Jeśli odczuwasz mocny ból całego ciała, zdecydowanie unikaj wysiłku fizycznego. Zrezygnuj z treningu na 2-3 dni. Jeśli po ok. 72 godzinach dolegliwości nie znikną, a dodatkowo pojawią się obrzęki, udaj się do lekarza.

Masz lekkie zakwasy? Chcesz uniknąć nadwyrężenia zmęczonych mięśni, ale równocześnie nie chcesz rezygnować z wysiłku? Wykonaj lżejszy trening, w powolnym tempie, na inne partie ciała. Wskazane dla Ciebie będą też: pływanie, spacery, jazda na rowerze.

Jak zapobiegać zakwasom?

Aby nie dopuścić do pojawienia się zakwasów, przed treningiem pamiętaj o rozgrzewce, a po treningu – o rozciąganiu. Dostosuj intensywność wysiłku do swoich możliwości. Zwracaj także uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń i ustal swój plan treningowy tak, by dać konkretnym partiom ciała czas na regenerację.