Gdy „nie garb się” nie wystarczy – co na ból kręgosłupa?

Gdy „nie garb się” nie wystarczy – co na ból kręgosłupa?

Na pewno wiesz, jak przykrym uczuciem jest ból pleców. Potrafi odebrać radość z pracy i odpoczynku, a nawet przykuć do łóżka. Dotyka prawie 90% populacji. Leczenie i zapobieganie tej dolegliwości zależy od Ciebie!

Lumbago – nieznośny ból krzyża

Ból odcinka lędźwiowego to najczęstsza dolegliwość kręgosłupa. Ten fragment jest najbardziej narażony na silne obciążenia, kiedy nieprawidłowo siedzisz albo w nieodpowiedni sposób dźwigasz ciężary. Wskutek tego korzenie nerwów biegnące z rdzenia do nóg mogą zostać uciśnięte i podrażnione. To dyskopatia, która może być przyczyną rwy kulszowej, zwanej także lumbago lub atakiem korzonków.

Tyle teorii, a jak to wygląda w praktyce? Dźwigasz z ziemi ciężką walizkę i nagle czujesz ból w odcinku lędźwiowym, który promieniuje do nogi, nawet poniżej kolana. To oznacza, że dopadła Cię rwa kulszowa, czyli potocznie korzonki.

Co na ból pleców?

Najlepszym lekiem na dolegliwości kręgosłupa jest odpoczynek. Niewątpliwie, trudno zrezygnować z codziennej aktywności, ale czasem jest to wyższa konieczność. Jeśli ból sprawia, że nie możesz się schylać, posłuchaj swojego organizmu – ogranicz zginanie czy skręcanie kręgosłupa.  Jak  zwalczyć ból i szybko stanąć na nogi?

  1. Posmaruj plecy maścią przeciwbólową.
  2. Zażyj lek z ibuprofenem, metamizolem, diklofenakiem lub meloksykamem. Nie przekraczaj dawek podanych w ulotce.
  3. Połóż się na plecach z poduszką pod kolanami albo na boku z nogami zgiętymi w biodrach i kolanach. W ten sposób odciążysz odcinek lędźwiowy.

Jeśli po 3-4 dniach takiego leczenia nie czujesz wyraźnej ulgi – zgłoś się do swojego lekarza rodzinnego.

Po co cierpieć, skoro można poćwiczyć!

Kręgosłup nie byłby niezawodną podporą ciała bez otaczających go mięśni. Żeby o niego zadbać, powinieneś ćwiczyć mięśnie stabilizujące pleców oraz brzucha. Doświadczony fizjoterapeuta pomoże Ci w doborze odpowiednich ćwiczeń. Bardzo ważne jest również rozciąganie. W trakcie skłonów wyprostuj się – nie rozciągaj odcinka lędźwiowego, ale przenieś ciężar ciała na stawy biodrowe.

Jeśli w ramach treningu lub codziennych zajęć podnosisz z ziemi ciężary, rób to mądrze. Podejdź do ciężaru jak najbliżej i stań szeroko na płaskich stopach. Następnie ugnij nogi w kolanach. Podnosząc sztangę lub ciężarki utrzymuj proste plecy – pamiętaj o zasadzie: „podnoś nogami, nie plecami”.

Postaw na ruch

Większość dnia spędzasz siedząc przy biurku i na kanapie? Zapewnij sobie przynajmniej 30 minut ruchu dziennie. Jeśli jeździsz do pracy samochodem, przesiądź się na rower. Masz psa? Wyjdź z nim na długi spacer, zamiast krótkiej przechadzki wokół bloku. Bieganie? Pływanie? Siatkówka? Znajdź sport, który sprawi Ci przyjemność. Aktywność fizyczna korzystnie wpływa nie tylko na kręgosłup, ale też na układ krążenia i mózg. Jeśli jednak mimo ćwiczeń i regularnego odpoczynku odczuwasz przewlekły ból kręgosłupa, rozważ wyjazd na leczenie do sanatorium.

Inne sposoby radzenia sobie z bólem

Czy poza ćwiczeniami istnieją inne domowe sposoby na ból kręgosłupa? Oczywiście! W ostatnich latach lekarze odkrywają, jak znaczną rolę w odczuwaniu bólu odgrywa stres. Dotyczy to zwłaszcza przewlekłego bólu. Nadmierne obciążenie psychiczne wywołuje wzrost napięcia mięśni i produkcję prozapalnych substancji, a to z kolei prowadzi do bólu. W efekcie odczuwasz go silniej niż wtedy, gdy jesteś spokojny. Ulgę w takiej sytuacji przyniesie Ci relaksująca kąpiel z olejkami eterycznymi, która odpręża umysł i mięśnie.