Jak leczyć ból pleców we wczesnej ciąży?

Jak leczyć ból pleców we wczesnej ciąży?

Wiele przyszłych mam cierpi z powodu bólu pleców. Jest to normalna dolegliwość na początku ciąży i nie powinna Cię niepokoić. Objaw ten może być wynikiem naciągnięcia więzadeł. W tym okresie powinnaś unikać przyjmowania leków. Jak zatem w naturalny i nieszkodliwy dla dziecka sposób uśmierzyć ból?

Ból pleców we wczesnej ciąży

Jeżeli zanim zaszłaś w ciążę regularnie uprawiałaś sport, a Twoje plecy były zdrowe — nie powinnaś mieć teraz problemów. Na dolegliwości związane z bólem pleców i kręgosłupa pracuje się latami. Sprawcą tego może być zaniedbanie wysiłku fizycznego, zakładanie nogi na nogę, spanie na niewygodnym materacu i wiele innych.

Twój kręgosłup dopasowuje się do rosnącego brzuszka, a plecy muszą poradzić sobie z jego ciężarem. W dodatku pod wpływem hormonów (m.in. relaksyny), rozluźniają się stawy biodrowo-krzyżowe, aby ułatwić dziecku przyjście na świat. Nic dziwnego, że skutkiem jest ból pleców, który może stać się prawdziwą zmorą, zwłaszcza jeśli dojdzie także do ucisku na nerwy.

Sposoby na ból pleców we wczesnej ciąży

  • Trzymaj odpowiednią postawę

Zadbaj o siebie i Twojego maluszka już od pierwszych tygodni ciąży. Ból pleców może doskwierać Ci ze względu na nieprawidłową pozycję, którą przyjmujesz np. podczas pracy. Jeśli zbyt długo stoisz, opieraj naprzemiennie raz jedną, raz drugą nogę o krawężnik. Pomoże to we wzmocnieniu mięśni nóg.

Jeśli siedzisz, wybieraj krzesła stabilne, z oparciami, twardym siedziskiem, profilowanymi oparciami i podpórkami dla ramion. Ubieraj się na siedząco. Jest to ważne w szczególności, gdy zakładasz skarpetki i buty.

  • Zrezygnuj z chodzenia w butach na wysokim obcasie

Unikaj zakładania na nogi szpilek. Powodują one zwiększenie obciążenia Twoich pleców. Dodatkowo zmienia się środek ciężkości, co utrudnia zachowanie poprawnej postawy i zwiększa ryzyko potknięcia. Jeśli już koniecznie chcesz ubrać eleganckie buty, niech obcasy będą szerokie i stabilne.

  • Zmień swój tryb życia

Ciąża to nie choroba, jednak istnieje kilka czynności, z których powinnaś zrezygnować. Nie podnoś ciężkich rzeczy, unikaj zginania się np. podczas odkurzania. Niezwykle ważny jest dobrze dobrany materac. Jeśli doskwiera Ci ból pleców, zwróć uwagę, czy wygodnie sypiasz. Dużo wypoczywaj, kładź się na boku, co odciąży Twój kręgosłup. Możesz również zaopatrzyć się w poduszkę ciążową w kształcie rogala, która ułatwia zasypianie i bywa pomocna przy karmieniu.

Ćwiczenia na ból pleców we wczesnej ciąży

Bolące plecy w ciąży nie dają Ci o sobie zapomnieć? Postaraj się zmniejszyć napięcie w plecach i wykonuj, np. koci grzbiet. Uklęknij, rozstaw kolana i stopy na szerokość bioder, oprzyj się na dłoniach. Wdychając powietrze, zaokrąglij plecy i ściągnij pośladki, a wypuszczając, opuść brzuszek i unieś głowę. Powtórz 10 razy.

Możesz wykonać również nieco prostsze ćwiczenie — usiądź prosto, potem lekko się przygarb, kuląc i wysuwając ramiona do przodu, tak aby brzuch nieco się schował. Potem wyprostuj się, napinając brzuch. Ćwiczenie powtarzaj ok. 40 razy rano, w południe, po obiedzie i przed snem.

Przede wszystkim nie przemęczaj się. Dużo spaceruj, ale unikaj ćwiczeń rozciągających mięśnie brzucha i ćwiczeń polegających na przyciąganiu kolan do klatki piersiowej. Dużo odpoczywaj, ponieważ relaks jest potrzebny młodym mamom, w szczególności w okresie zaraz przed porodem.

Bolące plecy w ciąży? Pomogą zioła

Jeśli ból pleców w ciąży nadal Ci dokucza, stosuj napary ziołowe. W tym celu z zaparzonych ziół rób okłady mocząc z naparze np. ręcznik lub gazę. Pomoże to w rozluźnieniu mięśni i podziała kojąco na nerwy. Najpopularniejsze zioła, które pomogą w bólu pleców to rozmaryn, waleriana, rumianek, tymianek lub lawenda.