Jak spać, gdy boli kręgosłup lędźwiowy? 5 rad, które przyniosą Ci ulgę w bólu

Jak spać, gdy boli kręgosłup lędźwiowy? 5 rad, które przyniosą Ci ulgę w bólu

Problemy z kręgosłupem często uniemożliwiają zdrowy sen. Czasami jednak wystarcza już zmiana materaca, czy poduszki by odzyskać komfort. Co jednak robić, jeśli dolegliwości dokuczają Ci nadal?  W artykule radzimy, jak pozbyć się bólu i kiedy udać się do specjalisty.

Czym jest kręgosłup i jak jest zbudowany?

Kręgosłup ma kształt walca, dzięki czemu pełni w ciele funkcję „rusztowania” i ochronną dla biegnącego w nim rdzenia kręgowego. Ciągnie się od  podstawy czaszki aż do miednicy i składa się z 5 odcinków zbudowanych z 33-34 kręgów. Jego zadaniem jest utrzymywanie prawidłowej postawy ciała, równowagi i ruch.

Jak spać, gdy boli kręgosłup lędźwiowy?

Przesypiasz średnio aż 1/3 życia. Dlatego dbaj o właściwą pozycję podczas snu. Jeśli dokucza Ci ból kręgosłupa w nocy i rano, dowiedz się, jak odciążyć kręgosłup lędźwiowy podczas snu. Przede wszystkim zadbaj o wygodny materac. Powinien nie być ani zbyt miękki (nie powinieneś się w nim zapadać), ani zbyt twardy. Kształtem powinien dostosowywać się do Twojego ciała.

Jeśli sypiasz na boku, zegnij nogi w stawach biodrowych i kolanowych, między nogi włóż wałek, a pod talię zwinięty ręcznik. Natomiast jeśli podczas snu przyjmujesz pozycję na brzuchu, koniecznie włóż wałek pod kostki, a zwinięty ręcznik pod brzuch.

Ból pleców po spaniu na brzuchu

Spanie na brzuchu jest najmniej zdrową pozycją, ponieważ najbardziej obciąża ona kręgosłup. Dodatkowo narządy wewnętrzne są uciskane, a dopływ powietrza do płuc jest ograniczony. Czasami może towarzyszyć temu napięcie mięśni szyi, dlatego jeśli cierpisz z powodu kręgosłupa szyjnego, rano może pojawić się ból barków i pleców po spaniu na brzuchu. Jeśli jednak to Twoja ulubiona pozycja do snu i nie chcesz z niej tak łatwo zrezygnować, możesz zmniejszyć obciążenie pleców, umieszczając poduszkę po jednej stronie miednicy.

Zdrowy sen – jak odciążyć kręgosłup lędźwiowy podczas snu?

Zastanawiasz się, jak spać, gdy boli kręgosłup lędźwiowy? Ból kręgosłupa w nocy i rano nie daje Ci wytchnienia? Stosuj się do 5 poniższych zasad, a Twój kręgosłup odpocznie razem z Tobą.

1. Kup wygodny materac

Jeśli Twój materac jest twardy jak deska, lub zbyt  miękki, a widoczne są na nim zagłębienia, lub wybrzuszenia, oznacza to, że koniecznie musisz kupić nowy. Prawidłowy materac powinien dostosowywać się do naturalnych krzywizn Twojego ciała i uginać na głębokość około 3 cm. Zapomnij też o spaniu na łóżku wodnym.

2. Zadbaj o właściwą poduszkę

Kup sobie poduszkę ortopedyczną. Cena nie jest tutaj najważniejsza. Możesz ją nabyć w sklepie medycznym lub w Internecie. Jeśli śpisz na boku, potrzebujesz twardej poduszki,  która zapewni podparcie dla kręgosłupa i wypełni lukę między uchem, a ramieniem. Nie śpij na zbyt wysokiej poduszce. Jeżeli musisz coś mieć pod głową, ułóż się w pozycji S – jedną poduszkę  umieść pod głową, a drugą połóż pod kolanami.

3. Odpowiednia pozycja

Jeśli dokucza Ci ostry ból, przyjmij pozycję boczną. Połóż się na boku, a między uda umieść kołdrę. Oba stawy biodrowe powinny znaleźć się w lekkim zgięciu, odwiedzeniu i niewielkiej rotacji. Pozycja ta zapewnia prawidłowe ułożenie stawów, dzięki czemu pozbędziesz się bólu kręgosłupa podczas snu.

4. Poranne rozciąganie

Rano, zanim wstaniesz, zostań na chwilę w łóżku i porozciągaj się.  Po wstaniu możesz wykonać koci grzbiet. Pamiętaj także o sporcie. Najlepsze dla kręgosłupa jest pływanie.

5. Stosuj apteczne preparaty

Jeśli natężenie bólu nie jest duże i pozwala Ci on normalnie funkcjonować, możesz stosować maści, kremy przeciwbólowe np. krem z konopii, które działają przeciwzapalnie, balsam z sadła świstaka, który rozgrzewa (i zmniejsza tym samym ból) – np. Alpan.

Jeżeli  jednak kręgosłup daje Ci we znaki stale, idź do lekarza. Specjalista zdiagnozuje przyczynę i skieruje Cię do fizjoterapeuty, który pomoże Ci pozbyć się dolegliwości.