Kolagen na stawy i nie tylko. 6 składników, które powinna zawierać dieta na zdrowe stawy

Kolagen na stawy i nie tylko. 6 składników, które powinna zawierać dieta na zdrowe stawy

Kolagen to suplement diety, który wybieramy najchętniej, by wspomóc pracę stawów. Dlaczego jest tak popularny i czy istnieją jego zamienniki warte polecenia? Jak kolagen działa na stawy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co warto zażywać, jeśli chcesz zadbać o swój układ ruchu.

Czym właściwie jest kolagen i jak działa na stawy?

Kolagen to białko o nietypowym składzie, które buduje tkankę łączną organizmu. Białko to występuje w różnych narządach i pełni wiele funkcji. Z tego względu wyodrębniono kilka rodzajów kolagenu. Najważniejszy jest typ II, który buduje chrząstki stawowe, zapewnia im elastyczność i amortyzację. Prócz tego kolagen znajdziemy w ścięgnach, więzadłach czy rogówce oka.

Jak wybrać odpowiedni preparat z kolagenem?

W aptece znajdziesz szeroki wybór preparatów z kolagenem, które dodatkowo działają przeciwzapalnie. Warto wybrać środki, które zawierają dodatkowe składniki biorące udział w budowie chrząstki stawowej, takie jak witamina C i kwas hialuronowy (np. Reviflexin). Popularne są też kapsułki z siarczanem chondroityny (np. Collaflex), ważnym komponentem tkanki chrzęstnej.

Tran na zapalenie stawów

W latach 60. XX wieku tran był podawany dzieciom w przedszkolach w ramach profilaktyki zdrowotnej. Wtedy maluchy przyjmowały go w formie płynnej, dziś tran kojarzy się z suplementem diety w kapsułkach. Jego działanie na nasz układ ruchu jest zbawienne. Regularne przyjmowanie suplementu łagodzi ból i hamuje proces niszczenia chrząstki stawowej. Oprócz tego wzmacnia kości dzięki dużej zawartości witaminy D.

Siarka nie tylko na skórę i włosy

Do prawidłowej syntezy kolagenu niezbędna jest siarka. Działa przeciwzapalnie i przyspiesza regenerację chrząstki stawowej. Przynosi ulgę w bólach mięśni, pleców i przy reumatoidalnym zapaleniu stawów.  Siarkę znajdziesz w produktach takich jak jaja, żółty ser, mleko, ryby, płatki owsiane i awokado.

Witamina C dobra na wszystko

Proces powstawania kolagenu wymaga odpowiedniej ilości witaminy C. Prócz funkcji budulcowej powoduje zmniejszanie obrzęków stawów i zapobiega procesom zwyrodnieniowym. Ma korzystny wpływ w chorobach reumatycznych, redukuje ból i poprawia kondycję ścięgien. Dużą ilość witaminy C znajdziesz w cytrusach, pomidorach czy kapuście.

Krzem – ważny składnik elastyny

Krzem to pierwiastek, który odpowiada za wytrzymałość i stabilność tkanki łącznej w organizmie. Wchodzi w skład elastyny i kolagenu – białek znajdujących się w stawach. Spożywaj ryż, otręby, kapustę, rzodkiewkę, ogórki, a będziesz cieszyć się odpornymi stawami i kośćmi.

Owoce morza z glukozaminą

Glukozamina to składnik preparatów na stawy, który ma zarówno przeciwników, jak i zwolenników. Niektórzy twierdzą, że efekt jej działania to placebo. Jednak długotrwałe spożywanie tej substancji może w ogromnym stopniu załagodzić chorobę zwyrodnieniową stawów. Warto znaleźć preparat z siarczanem glukozaminy, gdyż ta forma jest najlepiej wchłaniana do krwi. Jeśli jesteś smakoszem owoców morza, to glukozaminę znajdziesz w krewetkach, krabach czy małżach.

Kwas hialuronowy na stawy?

Kwas hialuronowy większości z nas kojarzy się tylko z zabiegami kosmetycznymi. Tymczasem jego niedobór przyczynia się do zmian zwyrodnieniowych i stanów zapalnych stawów. Warto wiedzieć, że z wiekiem stale go ubywa, a ten niedostatek opłaca się uzupełniać. Najnowszą metodą suplementacji (jednak dosyć kosztowną) są zastrzyki, które wstrzykuje się bezpośrednio do stawów. Możesz też zaopatrzyć się w doustne suplementy.