Migrena miesiączkowa – co zrobić, by ból głowy Cię opuścił

Migrena miesiączkowa – co zrobić, by ból głowy Cię opuścił

Miesiączkę często poprzedza Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego zwany PMS. Jedną z jego dolegliwości może być tzw. migrena miesiączkowa. Od zwykłej różni ją to, że możesz ją przewidzieć i w porę zadziałać, aby zdusić atak w zarodku. Co możesz zrobić, by zmniejszyć ból, gdy już się pojawił?

Co to jest migrena miesiączkowa i kiedy występuje?

Migrena to ból głowy, któremu towarzyszą nudności, a czasem nawet wymioty oraz nadwrażliwość na dźwięk i światło. Dolegliwość zazwyczaj pojawia się jedynie po jednej stronie głowy, a ból pulsuje, czasami zmienia natężenie, ale zwykle jest dosyć mocny. Migrena miesiączkowa występuje na 1-2 dni przed miesiączką.

Błyski, mroczki i feeria kolorów – migrena z aurą

Istnieją 2 typy migreny – podobnie, jak w przypadku „zwykłego” jej ataku bólu. Możesz „w pakiecie” z bólem głowy dostać aurę. Są to zaburzenia widzenia sygnalizujące zbliżający się atak migreny: przed oczami pojawiają się wtedy błyski, latające mroczki, a nawet kolory.  Zdarza się również migrena bez żadnych wstępów – bez aury, czyli sam ból głowy i towarzyszące mu typowe objawy. Niezależnie od typu, atak migreny może trwać od 6 aż do 72 godzin.

Dlaczego boli mnie głowa?

Przyczyny migreny miesiączkowej są różne. Jedna z teorii mówi, że ból pojawia się wraz ze spadkiem stężenia naturalnych estrogenów w Twoim organizmie. Estrogeny to hormony odpowiedzialne za regulację cyklu miesiączkowego oraz szereg innych ważnych spraw w życiu kobiety, jak na przykład redukowanie masy mięśniowej, czy też formowanie się tkanki kostnej i tłuszczowej (w tym piersi).

Jak mogę zapobiec atakom bólu głowy?

Migrenie miesiączkowej możesz zapobiegać, stosując antykoncepcję hormonalną. Inne sposoby to niesteroidowe leki przeciwzapalne oraz hormonalna terapia zastępcza, czyli po prostu przyjmowanie popularnych „hormonów”. Ten pierwszy sposób możesz stosować jednak jedynie wtedy, gdy cierpisz na ból głowy bez aury. Poza metodami farmakologicznymi, zadbaj o właściwą dietę. Niektóre produkty, takie jak np. czerwone wino, sery pleśniowe i czekolada, mogą wywoływać ból. Staraj się też unikać stresu. Może on zwiększyć Twoją wrażliwość na ból i podatność na samą migrenę. Ważny jest też ruch i wypoczynek.

Co mogę zrobić, gdy migrena już się pojawi?

Leczenie migreny miesiączkowej jest podobne do tego, które stosujesz, gdy cierpisz na „zwyczajną” migrenę. Odpocznij wtedy w dobrze przewietrzonym, ciemnym i cichym pokoju – pomoże Ci się to zrelaksować. Możesz też użyć zimnego okładu w postaci zmoczonego wodą ręcznika.

Poczuj miętę do olejku miętowego

Do walki z migreną miesiączkową przyda Ci się też olejek miętowy. Wcieraj go już przy pierwszych objawach. Innym sposobem na zapewnienie sobie ulgi jest zamoczenie przez 15 minut nóg w ciepłej wodzie. Po tym czasie przełóż je na chwilę do zimnej. Często spięte podczas ataku mięśnie karku i ramion pomoże Ci rozluźnić masaż. Jeśli przy okazji masz mdłości lub wymiotujesz, napij się herbaty lub wody z dodatkiem startego imbiru.

W przypadku naprawdę mocnego bólu zażyj tabletkę przeciwbólową, pamiętaj jednak, że zbyt duża dawka może dać efekt w postaci zatrucia, lub skutkować bólami głowy z odstawienia tychże leków. Taki ból pojawia się, jeśli zażywasz tabletki częściej niż 10 razy w miesiącu (lub przynajmniej raz na 3 dni). W trudniejszych przypadkach, jeśli trudno Ci zwalczyć migrenę na własną rękę, przyda się wizyta u lekarza i specjalne środki na receptę – przeciwwymiotne, a czasami leki przeciwdepresyjne, czy nawet przeciwpadaczkowe.