Co może oznaczać ból pleców?

Co może oznaczać ból pleców?

Jeśli pracujesz za biurkiem lub na stojąco, prawdopodobnie problem bólu pleców nie jest Ci obcy. Tuż po skończonej pracy wracasz do domu i marzysz o masażu – to jednak tylko sposób łagodzenia objawów. A co z przyczynami samego bólu? Znajdź powód dolegliwości i rozpocznij właściwe leczenie.

Ból pleców – jak szukać przyczyny?

Przyczyn dolegliwości bólowych może być naprawdę wiele. Ból pleców najczęściej pojawia się, kiedy siedzisz lub stoisz w nieprawidłowej pozycji. Wadliwa postawa prowadzi do skrzywień kręgosłupa, np. skoliozy, lordozy czy kifozy. To właśnie one powodują ból pleców w ich dolnej części (na odcinku lędźwiowo-krzyżowym).

Jeśli zwykle pochylasz się, by sięgnąć po coś z podłogi, zamiast uklęknąć, pojawia się tzw. ból posturalny. Kiedy dolegliwości nasilają się podczas wysiłku fizycznego niemal na pewno jest to ból pochodzący od kręgosłupa. Zmień swoje codzienne przyzwyczajenia, aby go uniknąć.

Ból kręgosłupa: złe nawyki do wymiany

Możesz zrobić bardzo wiele, aby złagodzić ból pleców. Nie podnoś ciężkich przedmiotów, stojąc na wyprostowanych nogach. Zamiast tego przyklęknij. Nie spędzaj też zbyt dużo czasu w jednej pozycji nawet, jeśli większą część dnia siedzisz za biurkiem. Po godzinie wstań, pospaceruj po pomieszczeniu, a dopiero po kilku minutach ruchu wróć do pracy. Taki zabieg da odpocząć nie tylko plecom, ale również głowie.

Oczywiście istnieje też wiele innych niezdrowych nawyków, które po dłuższym czasie mogą spowodować dolegliwości bólowe. Podczas dłuższej rozmowy niektórzy przytrzymują telefon ramieniem – to błąd, który poważnie odbija się zdrowiu kręgosłupa. Wpływ na kręgosłup mają też buty na wysokim obcasie. Zmieniają one postawę i obciążają plecy, dlatego noś je wyłącznie na specjalne okazje.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa

Nie unikaj wchodzenia po schodach. Codzienna wspinaczka na 3. czy 4. piętro to dobre ćwiczenie zarówno dla kręgosłupa, jak i dla mięśni nóg. Windy używaj w wyjątkowych wypadkach – np. gdy musisz wnieść ciężkie bagaże. W domu, w trakcie odkurzania, dostosuj odpowiednio długość rury. Podobnie w przypadku prasowania – deskę dopasuj do kręgosłupa, nie odwrotnie. Zapytaj specjalisty (ortopedy lub fizjoterapeuty), jaka forma aktywności fizycznej będzie odpowiednia przy Twoich dolegliwościach. Przy kłopotach z kręgosłupem zaleca się np. pływanie.

Ból pleców „na przestrzał”

A co z bólem pleców innego pochodzenia? Jeżeli pojawił się u Ciebie ból pleców przy oddychaniu albo ból pleców po lewej stronie ciała to może być tzw. nerwoból lub naciągnięcie mięśnia żebrowego. Nie jest ono poważnym schorzeniem wymaga jedynie oszczędzania nadwyrężonej części ciała. Niektórzy mówią, że cierpią na tzw. przestrzał. Oznacza to, że ostatnio „przeziębili plecy”, np. przy przeciągu lub zimnym wietrze. W takiej sytuacji pomoże np. końska maść rozgrzewająca lub ciepły okład.

To ból pleców czy nerek?

Jeśli ból pleców na dole nie opuszcza Cię mimo prób leczenia, może to sygnalizować problem z nerkami. Co poza tym może wskazywać na nerki?

Zaobserwuj, jak często oddajesz mocz i czy czujesz przy tym większe niż zwykle parcie na pęcherz. Jeżeli korzystasz z toalety często, ale oddajesz niewielkie ilości moczu, to dobry moment, by pójść do lekarza. Specjalista sprawdzi, czy ból pleców i praca nerek w Twoim przypadku mają ze sobą coś wspólnego. Przy okazji zrób profilaktyczne badania moczu, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku.

Zapalenie korzonków – wstępna diagnoza

Korzonki to małe włókna nerwowe, które odchodzą od rdzenia kręgowego do różnych części ciała. Są niepozorne, ale bardzo ważne odpowiadają za ruch i za zmysł czucia. Jeżeli czujesz nagły, nieprzyjemny i ostry ból w dolnej części pleców, który nasila się podczas kichania lub śmiechu, to może być zapalenie korzonków. W przebiegu tej choroby pojawia się też osłabienie mięśni rąk i nóg (podobne do tego, z jakim masz do czynienia przy grypie). Stan zapalny może być wywołany również przez uraz czy przeciążenie kręgosłupa (np. gdy szybko podniosłeś jakiś przedmiot), infekcję wirusową lub bakteryjną.

Ból pleców przy zapaleniu korzonków – co robić?

Korzonki najlepiej „wyleżeć” i wygrzać. Dlatego stosuj gorące kąpiele lub ciepłe okłady. Pomaga również masaż oraz tzw. taping. Zabieg polega na nałożeniu na plecy bawełnianego plastra, który rozgrzewa i rozciąga obolałe nerwy. Najlepiej, aby to zrobił  fizjoterapeuta, który wie, w które miejsca je przykleić.

Przy bólu pleców zwykle pomaga fizykoterapia, odpowiedni masaż albo po prostu wypoczynek. W trudniejszych przypadkach z pomocą przyjdą Ci zastrzyki przeciwbólowe.

Pamiętaj, że jeśli ból pleców utrzymuje się u Ciebie od dłuższego czasu i nie ustępuje, pomimo zmiany nawyków, konieczna będzie wizyta u specjalisty. Nieleczone stany zapalne w obrębie kręgosłupa mogą przerodzić się z stany przewlekłe bardziej bolesne i trudniejsze do wyleczenia.