Naderwanie mięśnia: co robić w razie kontuzji?

Naderwanie mięśnia: co robić w razie kontuzji?

Naderwanie mięśnia przytrafia się nie tylko sportowcom. Gdy ciało nie jest odpowiednio rozgrzane przed wysiłkiem fizycznym, łatwo nabawić się urazu. Co zrobić, kiedy zdarzy się to również Tobie? Sprawdź, jakie są objawy naciągnięcia mięśnia i w jaki sposób możesz ich uniknąć.

Naciągnięcie czy naderwanie mięśnia? Poznaj różnice

Naciągnięcie mięśnia oznacza przerwanie ciągłości niewielkiej ilości włókien mięśniowych. Jeśli uraz jest większy, mówimy o naderwaniu mięśnia. Te dwie kontuzje łatwo ze sobą pomylić, bo objawiają się podobnie. Jednak ta druga jest znacznie większym uszkodzeniem.

Najczęściej zdarza się naderwanie mięśnia brzuchatego łydki, czworogłowego uda i ramienia.  To najpowszechniejsze urazy wśród sportowców, zarówno u amatorów, jak i zawodowców. Ale mogą przytrafić się także osobom nieuprawiającym sportu. Jeśli zdarzyło się to również Tobie, przygotuj się na długą przerwę w treningach i ograniczenie codziennej aktywności fizycznej.

Wyróżniamy 3 stopnie naderwania mięśnia:

    • 1 stopień – tutaj może wystąpić niewielki obrzęk, ból nie jest silny, szybko ustaje, a Ty nie masz problemów z poruszaniem,
    • 2 stopień – towarzyszy mu większy obrzęk i silny ból, także pod wpływem dotykania uszkodzonego mięśnia, czasem pojawia się krwiak,
    • 3 stopień – występują objawy są takie jak przy stopniu drugim, ale bardziej intensywne; trzeci stopień to całkowite przerwanie ciągłości włókien mięśniowych.

Naciągnięcie mięśnia – przyczyny

Mięsień ulega naderwaniu, kiedy nie jest jeszcze gotowy do intensywnych ćwiczeń, a Ty zmuszasz go do pracy. Najczęściej dochodzi do tego po długim okresie braku aktywności. Jeśli uprawiasz sport bez wcześniejszej rozgrzewki, licz się z większym ryzykiem urazu. Łatwo naderwać mięsień, kiedy wykonujesz gwałtowny ruch albo dźwigasz duży ciężar. Równie niebezpieczne jest przetrenowanie – zbyt obciążone mięśnie nie pracują prawidłowo.

Naciągnięcie mięśnia – objawy

W obrębie uszkodzonego mięśnia powstaje stan zapalny, który rozpoznasz po obrzęku. Jeśli naczynia krwionośne są uszkodzone, pojawia się też krwiak. Miejsce urazu jest wrażliwe na dotyk i towarzyszy mu ostry, kłujący ból. Uczucie bólu wzrasta przy jakiejkolwiek próbie wykonania ruchu. Możesz też zauważyć częsty skurcz mięśnia.

Naciągnięcie mięśnia – pierwsza pomoc

Jeśli podejrzewasz, że Twój mięsień jest naderwany albo naciągnięty, szybko przyłóż do niego zimny okład, np. kostki lodu owinięte ręcznikiem. Umieść uszkodzoną kończynę na podwyższeniu. Dzięki temu ułatwisz odpływ krwi, a obrzęk będzie mniejszy. Możesz zabandażować miejsce urazu opatrunkiem o delikatnym ucisku, przez co płyn surowiczy nie będzie się nadmiernie gromadził.

Naciągnięcie mięśnia – leczenie

Po kontuzji postaraj się odpoczywać. Ogranicz na jakiś czas aktywność fizyczną, a mięsień szybciej się zregeneruje. Jeśli myślisz, że jesteś już gotowy do powrotu na boisko, ale towarzyszy Ci ból po skurczu mięśnia, koniecznie udaj się do lekarza.

Powodem do wizyty u specjalisty jest np. ból mięśnia uda przy chodzeniu. Ortopeda wykona badanie rentgenowskie, dzięki któremu wykluczy poważniejsze urazy. Możesz udać się też do fizjoterapeuty, który dobierze odpowiednie metody na zrehabilitowanie Twojego mięśnia.

Naciągnięcie mięśnia – profilaktyka

Aby uniknąć bolesnego urazu, przed każdym wysiłkiem fizycznym przygotuj organizm odpowiednią rozgrzewką. Ułóż dla siebie zestaw ćwiczeń rozciągających i wzmacniających mięśnie. Postaraj się stopniować intensywność ćwiczeń.

Chcesz zadbać o formę po długiej przerwie? Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę i zacznij od łagodnego treningu. Słuchaj swojego ciała. Czasem wysyła Ci sygnały ostrzegawcze w postaci bólu albo przemęczenia – to znak, żeby dać mu odpocząć.