Napięciowy ból głowy – jak się go pozbyć?

Napięciowy ból głowy – jak się go pozbyć?

Martwisz się czymś, nie śpisz w nocy albo czujesz się przytłoczony stresem i obowiązkami? W takich sytuacjach reagują nie tylko Twoje nerwy, dlatego możesz też odczuwać napięciowy ból głowy. Wprawdzie jest on niewielki lub co najwyżej umiarkowanie nasilony, ale utrudnia Ci codzienną aktywność. Jak poradzić sobie z tą dolegliwością?

Rozpoznaj swój ból

Nagle zaczyna boleć Cię głowa, ale nie wiesz dlaczego? Skup się na swoich odczuciach. Czy ból umiejscawia się równolegle po obu stronach głowy, czy jedynie na skroniach? A może ściska Cię w potylicy lub czujesz, jakby niewidzialna żelazna obręcz obejmowała całą Twoją głowę? Doznanie jest zdecydowanie nieprzyjemne, ale niegroźne dla Twojego życia i zdrowia. Ze sporą dozą prawdopodobieństwa możesz założyć, że występuje u Ciebie  napięciowy ból głowy.

Chcesz się upewnić? Spróbuj wykonać jakiś niewielki wysiłek fizyczny. Sprawdź też, czy nie odczuwasz mdłości. W pierwszym przypadku dolegliwość nie nasila się, a w drugim test wypada negatywnie? Znalazłeś winowajcę!

Jak zapobiegać występowaniu napięciowego bólu głowy?

Zastanawiasz się, jak uniknąć napięciowego bólu głowy? Najprościej byłoby unikać sytuacji stresowych oraz dobrze się wysypiać i odżywiać. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Jako profilaktyka dobrze sprawdza się joga. Korzystnie wpływa też rezygnacja z palenia papierosów i picia alkoholu. Te używki mogą powodować wzrost ciśnienia krwi, a co za tym idzie – pośrednio wywoływać napięciowy ból głowy.

Kiedy już przytrafi Ci się epizod bólowy, zanotuj okoliczności jego wystąpienia w specjalnie przeznaczonym do tego dzienniczku, abyś mógł rozpoznać przyczynę dolegliwości. Taki wpis będzie zarazem dla Ciebie wskazówką, czego unikać w przyszłości.

Kiedy pojawia się ból

Zaczyna Ci doskwierać napięciowy ból głowy? W takiej sytuacji nie panikuj. Zachowaj spokój, spróbuj się zrelaksować i sprawdź, czy masz pod ręką olejek miętowy. Jeśli tak, wetrzyj go delikatnie w bolące miejsce i powoli je masuj. Zapach olejku wpłynie na Ciebie uspokajająco, a Twoje własne ruchy zmniejszą napięcie organizmu i ból.

Oczywiście możesz też zastosować środek przeciwbólowy, najlepiej taki, który nie podrażnia błony śluzowej żołądka. Na początek jednak lepszy pomysł to masaż, gdyż często powodem napięciowego bólu głowy jest stres lub niedobór snu.

Napięciowy ból głowy a depresja i nerwica

Nie tylko tryb i warunki życia sprawiają, że pojawia się napięciowy ból głowy. Przyczyny tej dolegliwości mogą być również chorobowe. Tego rodzaju ból często wynika z depresji i nerwicy. Oba te schorzenia w istotny sposób wpływają na ludzkie nerwy. Gdy się z nimi zmagasz, odczuwasz ciągły lęk, niepokój i poczucie zagrożenia lub przejmujące przygnębienie. Każdy z tych czynników znajduje odzwierciedlenie w tym, jak zachowuje się Twoje ciało. W ten sposób objawiają się dolegliwości somatyczne, takie jak napięciowy ból głowy. To reakcja obronna organizmu, będąca próbą poradzenia sobie z problemami psychicznymi i emocjonalnymi.

Jeśli masz depresję lub nerwicę i odczuwasz wywoływany przez te choroby napięciowy ból głowy, nie lekceważ tego. Zasięgnij rady psychologa lub poczytaj poradniki na temat walki ze stresem, które mogą Ci ułatwić mierzenie się z codziennością. Oczywiście sam poradnik nie wystarczy, może jednak zdecydowanie wspomóc Cię w walce z napięciowym bólem głowy.

Ból głowy, niezależnie od jego przyczyn, może być naprawdę bardzo uciążliwy. Najważniejsze jest ustalenie źródła tych dolegliwości i rozpoczęcie właściwej terapii. Działając w ten sposób zmniejszysz częstotliwość dokuczliwych epizodów bólowych lub nawet całkowicie się ich pozbędziesz.

Starsze Artykuły