Odczuwasz ból głowy po kawie? Sprawdź, co to oznacza

Odczuwasz ból głowy po kawie? Sprawdź, co to oznacza

Nie wyobrażasz sobie dnia bez kawy? Uwielbiasz spędzać popołudnia w gronie znajomych przy tym pysznym i aromatycznym napoju? Ból głowy po kawie występuje, gdy przesadzisz z jej ilością. Co zrobić, gdy nagle dopada Cię ten ból? Dowiedz się, jak sobie z nim radzić, aby móc cieszyć się filiżanką kawy każdego dnia.

Ból głowy po kawie – przyczyny

Ból głowy po kawie jest dość powszechny. Zazwyczaj pojawia się, gdy przesadzisz – jak w przypadku każdej używki – z ilością. Kawa zawiera kofeinę, która w nadmiernych ilościach może powodować nawet silne, migrenowe bóle. Dodatkowo, zbyt duża ilość kofeiny powoduje przyspieszoną akcję serca, nadmierną potliwość czy rozdrażnienie. Zaleca się, aby w ciągu dnia nie przekroczyć 300 mg kofeiny. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że znajduje się ona również w herbacie, czekoladzie i popularnych napojach energetycznych. A jaka jest średnia zawartość kofeiny w Twojej ulubionej „małej czarnej”? Najmniej – wbrew pozorom – ma klasyczne espresso (60 mg). Kawa rozpuszczalna to około 95 mg, zaś parzona – najwięcej – nawet 120 mg.

Pamiętaj, że największą dawkę kofeiny zawiera nie kawa, ale napoje energetyczne – aż 32 mg na 100 ml. Ból głowy po kawie nie powinien się pojawić, gdy nauczysz się rozsądnie przyjmować kofeinę. Wówczas będziesz mógł cieszyć się dobroczynnym działaniem kawy.

Ból głowy pod ostawieniu kawy? Jest to możliwe!

ból głowy po odstawieniu kawy

Większość osób, które odstawiły kawę, skarży się na mocne bóle głowy. Porównują je nawet do tych, które towarzyszą przy zbyt dużej ilości wypitego alkoholu. Czy wiesz, skąd bierze się ból głowy po odstawieniu kawy? Przede wszystkim dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych i  jest to główna przyczyna przykrych dolegliwości.

Dodatkowo kofeina ma zdolność do blokowania adenozyny – substancji wytwarzanej przez organizm, która przesyła wiadomości o tym, że jesteś śpiący. Dlatego rezygnując z kawy, możesz na początku odczuwać również nadmierną senność. Warto zatem odstawiać ją stopniowo, ponieważ Twój organizm łatwiej poradzi sobie z brakiem codziennego zastrzyku kofeiny. Po 1-2 tygodniach po odstawieniu kawy wszystko powinno wrócić do normy. Sporadycznie ból głowy może pojawić się również ze względu na alergię lub nadwrażliwość na kofeinę. Jednak szacuje się, że takich przypadków jest mało.

Za dużo kofeiny – co robić?

Przesadziłeś z ilością wypitych kaw i nie możesz skupić się na pracy? Dokucza Ci ból głowy, rozdrażnienie i czujesz, że serce bije mocnej? Nerwowo wyszukujesz odpowiedzi na pytanie: „za dużo kofeiny – co robić?”. Usiądź wygodnie i zastosuj kilka sprawdzonych metod.

Pij dużo wody

Wypłuczesz nadmiar kofeiny. Niech woda będzie bliska temperaturze Twojego ciała – najlepiej się wtedy wchłonie, wypełni naczynia krwionośne i znacznie poprawi przez to krążenie.

Wyjdź na świeże powietrze

Również w przypadku bólu pod ostawieniu kawy postaraj się aktywnie spędzać czas. Dotleniaj się poprzez częste spacery, zacznij uprawiać sport. Jeżeli dopadł Cię ostry ból głowy – wyjdź z mieszkania i postaraj się spokojnie oddychać.

Herbaty? Tylko owocowe!

Jeżeli boli Cię głowa, to unikaj picia czarnej i zielonej herbaty, które mogą jedynie pogorszyć sytuację. Staraj się pić dużo herbat owocowych, które dostarczą witaminę C.

Duże dawki witaminy C

Kup w aptece rozpuszczalną witaminę C (niech dawka będzie wysoka). Witamina C słynie bowiem ze swoich właściwości neutralizujących toksyny, a także oczyszczających i przeciwutleniających.

Wypróbuj techniki relaksacyjne

Usiądź wygodnie i postaraj się regularnie oddychać. Możesz również zastosować masaż relaksacyjny skroni. Postaraj się nie denerwować.

Sięgnij po tabletki przeciwbólowe

Często popularne środki przeciwbólowe mają dodatkowo w składzie kofeinę. W przypadku bólu głowy koniecznie przeczytaj etykietę lub poproś farmaceutę o pomoc.

Pamiętaj, że ból głowy pojawia się tylko wtedy, gdy przesadzasz z ilością wypitej kawy. Jeśli masz skłonność do tego typu dolegliwości, postaraj się ograniczyć do minimum codzienną dawkę kawy oraz wyeliminować ze swojej diety napoje energetyczne.