Poranna sztywność stawów: poznaj przyczyny dolegliwości

Poranna sztywność stawów: poznaj przyczyny dolegliwości

Przyczyn porannej sztywności stawów może być wiele. Czasami jest to po prostu niewygodny materac, a kiedy indziej może to świadczyć o poważniejszej chorobie np. reumatoidalnym zapaleniu stawów. Jak rozpoznać, co Ci dolega? Jak radzić sobie z poranną sztywnością stawów i kiedy udać się do lekarza?

Sztywność poranna stawów

Ten problem kojarzy się przeważnie z ludźmi w podeszłym wieku. Jesteś młodszy lub w średnim wieku, a jednak dokucza Ci poranna sztywność stawów? Przyczyny mogą różne. Największa sztywność stawów występuje rano, zaraz po przebudzeniu. Dodatkowo mogą Ci się one wydawać ciężkie i nie posiadać pełnego zakresu ruchów.

Poranna sztywność stawów – gdzie leży przyczyna?

Gdzie powinieneś szukać podłoża tej dolegliwości? Przyczyną mogą być choroby takie jak np. choroba zwyrodnieniowa stawów, kręgosłupa, reumatoidalne zapalenie stawów czy osteoporoza. Poranna sztywność stawów może być też wrodzona.

Sztywność poranna stawów a choroba zwyrodnieniowa

Najczęściej na tę chorobę cierpią osoby po 65. roku życia. Stawy z wiekiem starzeją się i zmniejsza się ilość mazi stawowej – substancji, która buduje chrząstkę stawową i gwarantuje jej sprawność. Sztywność odczuwana jest przede wszystkim w godzinach porannych lub po odpoczynku, w palcach, kolanach i biodrach.

Do czynników, które mogą powodować chorobę zwyrodnieniową zaliczane są: otyłość, uprawianie sportu, częste klęczenie, podnoszenie ciężkich przedmiotów i nieprawidłowości w budowie stawów. Sama sztywność stawów ustępuje po ok. 5-10 minutach, ale może jej towarzyszyć też ból, trzeszczenie i zniekształcenie ich obrysów.

Co robić, gdy zauważysz u siebie objawy?

Jeśli podejrzewasz u siebie chorobą zwyrodnieniową i  poranna sztywność mięśni daje Ci się we znaki, koniecznie udaj się do lekarza. Szybkie zdiagnozowanie choroby i wprowadzenie zmian do Twojego obecnego stylu życia może zapobiec utracie sprawności.

Jak ćwiczyć?

Oprócz wizyty u lekarza, zadbaj o siebie we własnym zakresie. Rozruszanie sztywnych stawów jest metodą leczenia, jednak jeśli robi się to nieumiejętnie, można sobie tylko zaszkodzić. Dlatego nie próbuj ćwiczyć sam, koniecznie rób to pod okiem rehabilitanta. Jeśli ćwiczenia fizyczne są wykonywane nieprawidłowo, może to grozić jeszcze większym bólem i pogorszeniem stanu stawów.

Ważna jest regularność, jednak danego stawu nie powinieneś ćwiczyć 2 dni z rzędu, bo możesz go w ten sposób nadwyrężyć. Specjalista powinien również pamiętać o specjalnych przyrządach, które odciążą niektóre stawy podczas ćwiczeń.

Oprócz odpowiednich ćwiczeń możesz sam zadbać o stan swoich stawów. Oto kilka sposobów, dzięki którym złagodzisz objawy choroby.

Dbaj o prawidłową wagę ciała

Nadwaga, w szczególności, jeśli wystąpiła już w dzieciństwie, jest czynnikiem, który zwiększa ryzyko sztywności mięśni. Zwiększa to ich obciążenie i potęguje ból. Utrata zbędnych kilogramów spowolni przebieg choroby i zmniejszy ból.

Odciąż stawy

Zastosowanie laski, kul, chodzików i urządzeń stabilizujących zmniejszy ciężar i nacisk wywierany na stawy. Możesz też zaopatrzyć się we wkładki ortopedyczne, które pomogą odciążyć kręgosłup.

Okłady z lodu

Okład z lodu (kostki zawinięte w ściereczkę lub ręcznik) przykładaj w okolicę stawu na ok. 15-20 minut dziennie ok. 3-4 razy w ciągu dnia. Zmniejszy to ból i objawy zapalenia.

Poza wymienionymi sposobami na zmniejszenie bólu, staraj się prowadzić zdrowy tryb życia. Zrezygnuj z wysokoprzetworzonego jedzenia i ogranicz czerwone mięso (zakwasza organizm, co prowadzi do zapalenia stawów i bólu mięśni).

Możesz ćwiczyć, ale zrezygnuj z uprawiania sportów wyczynowych. Dbaj o postawę ciała –siedząc, nie zakładaj nogi na nogę, nie podnoś ciężarów. Zwróć też uwagę na higienę swojego snu – wybierz twardy materac i małą poduszkę. Dzięki temu broda nie będzie pochylona do klatki piersiowej i odciążysz staw barkowy.