Rwa kulszowa – poznaj jej objawy i dowiedz się, jak ją leczyć

Rwa kulszowa – poznaj jej objawy i dowiedz się, jak ją leczyć

Ból pleców to dolegliwość znana prawie każdemu. Dane naukowe pokazują, że nawet 84% osób ma w czasie swojego życia chociaż jeden epizod takiego nieprzyjemnego, utrudniającego życie bólu. Czasami bólowi towarzyszy rwa kulszowa. Na czym polega ten objaw i jak go leczyć? Czy wiesz, że szybki powrót do zdrowia zależy także od Twoich, domowych działań?

Co to jest rwa kulszowa?

Zgodnie z medyczną definicją rwa kulszowa to “zespół objawów związanych z uciskiem na nerwy rdzeniowe L4, L5 lub S1”. Są to drogi nerwowe wychodzące z rdzenia kręgowego w dolnej części pleców. Wspólnie tworzą biegnący do nogi nerw kulszowy, który jest największym nerwem obwodowym człowieka. Tym, co zwykle uciska na nerw jest dysk kręgowy – elastyczna struktura tworząca stawy między Twoimi kręgami.

Objawy rwy kulszowej

Skąd możesz mieć pewność, że dopadła Cię akurat rwa kulszowa? Objawy są wręcz nie do pomylenia z żadnym innym częstszym schorzeniem.

Czujesz, jak nieprzyjemne, bolesne uczucie promieniuje od dołu pleców do pośladka, uda, łydki, a nawet aż do palców stopy? Każdy ruch, a nawet napięcie mięśni nóg i pleców nasila ból, który ma dziwny charakter prądu, mrowienia lub palenia? Możesz być pewny, że Twój objaw to rwa kulszowa, potocznie nazywana również jako atak korzonków i lumbago.

Czy wiesz, że…?

 

80% bólów pleców ustępuje w czasie dwóch tygodni niezależnie od przyczyny. Jeśli ból ma typowy charakter i nie ma dodatkowych objawów, wykonywanie prześwietlenia kręgosłupa nie ma sensu. Każdy z nas ma drobne zmiany zwyrodnieniowe w kręgosłupie. Potwierdzenie ich obecności w RTG nie wpływa na przebieg dalszego leczenia. Gdy sytuacja jest bardziej poważna, najlepszym badaniem jest wykonanie rezonansu magnetycznego kręgosłupa, na który może Cię skierować neurolog lub neurochirurg.

Rwa kulszowa – leczenie

Leczenie rwy kulszowej można podzielić na trzy okresy: tuż po pojawieniu się bólu, po 1-2 dniach oraz po ustaniu bólu.

Tuż po pojawieniu się bólu

Podnosiłeś ciężki przedmiot, wykonałeś gwałtowny ruch i stało się… Ból jest nie do wytrzymania! Co robić? Połóż się na boku z nogami zgiętymi w biodrach i kolanach albo na plecach z poduszką pod kolanami. Pod bolący odcinek kręgosłupa podłuż zimny kompres i zażyj leki przeciwbólowe. Co wziąć? Najlepiej lek z ibuprofenem, metamizolem, diklofenakiem lub meloksykamem. Paracetamol też będzie dobry. Nie przekraczaj dawek maksymalnych podanych w ulotce.

Po jednym/dwóch dniach

Po krótkim leżeniu i odpoczynku czas zacząć się ruszać. Chodzi o delikatny ruch – na tyle, na ile pozwala Ci ból. Próbuj chodzić i wykonywać codzienne czynności. Jak najszybciej wróć do pracy. To bardzo ważne, bo długie leżenie i bezruch sprzyjają nawracaniu bólu oraz opóźniają wyleczenie! Zacznij wykonywać delikatne ćwiczenia, o którym wspominam w dalszej części artykułu.

Kiedy już nie boli

Przyczyną bólów kręgosłupa jest często tryb życia, jaki wymusza na nas codzienność. Siedząca praca, długie godziny w samochodzie, a po powrocie do domu dalsze siedzenie przed telewizorem.

Jak pomóc kręgosłupowi? Zainwestuj w wygodny fotel, a zamiast siedzieć – w wolnej chwil przejdź się po biurze, mieszkaniu czy wokół domu. Przy dobrej pogodzie wybierz rower zamiast samochodu. Znajdź sport, który sprawi Ci przyjemność. Szczególnie dobrze na wzmocnienie mięśni stabilizujących kręgosłup działa pływanie.

Ćwiczysz na siłowni lub pracujesz fizycznie? Zwróć uwagę, aby ciężkie przedmioty podnosić siłą nóg – z przysiadu, a nie pochylając się i zginając kręgosłup. Jeśli mimo poprawy ergonomii pracy, ćwiczeń i zdrowego wysiłku, odczuwasz przewlekły ból kręgosłupa, rozważ rehabilitację medyczną lub skorzystanie z pomocy fizjoterapeuty.

Rwa kulszowa – ćwiczenia, które przyniosą ulgę w bólu

„Z boku na bok”

  • Połóż się na plecach z nogami złączonymi i zgiętymi w kolanach. Ręce trzymaj wzdłuż ciała.
  • Powoli przełóż nogi na lewą stronę. Rozluźnij całkiem wszystkie mięśnie.
  • Weź głęboki wdechy i wydech, żeby pogłębić rozluźnienie.
  • Po 10 głębokich oddechach przełóż nogi na prawą stronę.
  • Powtórz 10 razy na każdej stronie.

„Przeciwbólowe pompki”

  • Połóż się płasko na brzuchu na twardej powierzchni.
  • Ułóż ręce przy klatce piersiowej, jakbyś chciał zacząć robić pompki.
  • Powoli wyprostuj ręce w łokciach, ale nie unoś brzucha, ani bioder z podłoża.
  • Wytrzymaj kilka sekund w takim “łuku” i powoli wróć do leżenia na brzuchu.
  • Powtórz 10 razy w trzech seriach.

„Kolano do klatki”

  • Połóż się płasko na plecach.
  • Unieś jedną nogę zgiętą w kolanie i chwyć kolano dłońmi.
  • Delikatnie przyciągaj kolano do klatki piersiowej przez 20 sekund.
  • Wykonaj ćwiczenie z drugą nogą.
  • Powtórz 10 razy z każdą nogą.

Dopadła Cię rwa kulszowa? Masaż się przyda!

Masaż może być pomocny przy łagodzeniu przewlekłych bólów kręgosłupa. Przy ataku rwy kulszowej możesz poprosić bliską osobę o wtarcie w plecy maści rozgrzewającej lub przeciwbólowej. Nie polecam jednak silnego głębokiego masażu czy prób “nastawiania” kręgów bez konsultacji z lekarzem specjalistą lub magistrem fizjoterapii.

domowy masaż ból kręgosłupa