Skurcze nóg w ciąży – co robić, gdy się pojawią?

Skurcze nóg w ciąży – co robić, gdy się pojawią?

Skurcze nóg w ciąży najczęściej dokuczają w nocy. Jednym ze sposobów radzenia sobie z bólem jest rozmasowanie łydek. Jakie są przyczyny skurczu nóg w ciąży? Co możesz zrobić, żeby sobie pomóc?

Skurcze nóg w ciąży – przyczyny

Jesteś w ciąży, a nocą budzi Cię ból łydek? Jest kilka możliwych przyczyn takiego stanu. Należą do nich:

  • niewłaściwa dieta i nadwaga,
  • niedobór wapnia,
  • nadmiar fosforu w organizmie,
  • zaburzenia gospodarki potasu w organizmie,
  • niewydolność żył i żylaki,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • przemęczenie nóg spowodowane zbyt długim siedzeniem lub staniem.

Ze względu na ciężę najbardziej prawdopodobną przyczyna może być jednak zastój krwi w nogach spowodowany uciskiem powiększonej macicy na nerwy miednicy.

Skurcze nóg w ciąży – co robić?

Jeśli przytrafił Ci się skurcz łydek z silnym bólem, możesz próbować go przeczekać lub rozmasować doskwierające miejsce. Jeśli poprosisz o pomoc partnera, masaż nóg będzie efektywniejszy. Ulgę może Ci przynieść wyprostowanie nogi w stawie kolanowym oraz umieszczenie jej na poduszce tak, by leżała wyżej od tułowia. Spróbuj przygiąć nogę w stawie skokowym. Ból powinien po krótkim czasie minąć.

Jeżeli obawiasz się, że skurcz może znowu się pojawić, śpij z ugiętymi nogami. Pozycja z nogami wyprostowanymi daje większe ryzyko, że skurcz wystąpi. Pomóc mogą Ci również ciepłe kąpiele, które spowodują rozluźnienie mięśni. Unikaj jednak tego sposobu, gdy masz problem z żylakami, ponieważ objawy mogą się wtedy nasilić.

Skurcze  łydek w ciąży a odpowiednia pielęgnacja

Skurcze będą Ci znacznie rzadziej dokuczać, jeśli zadbasz o odpowiednią pielęgnację swoich nóg. Dużo odpoczywaj, unikaj zbyt długiego stania, siedzenia lub zakładania nogę na nogę. Podczas relaksu unoś nogi powyżej tułowia. W ciągu dnia noś specjalne rajstopy ściągające dla kobiet w ciąży. Mają one unikalną konstrukcję, która zapewni Ci wygodę i odciąży kręgosłup. Żeby sobie ulżyć, możesz stosować żel do nóg (np. Mustela Matermite), który złagodzi ból.

Skurcze a odpowiednia dieta

Pamiętaj, że w czasie ciąży dostarczasz witaminy i składniki odżywcze nie tylko sobie, ale również swojemu dziecku. Skurcze łydek mogą Cię dopaść, jeśli Twoja dieta będzie uboga w wapń, potas i magnez. Jeśli ból pojawia się często i jest silny, udaj się do ginekologa. Konieczne może się okazać przyjmowanie gotowych preparatów z apteki.

Sama możesz zadbać o swój jadłospis i urozmaicać go produktami bogatymi w niezbędne pierwiastki. Dużo potasu zawierają ziemniaki, melon, awokado, suszone brzoskwinie, morele, śliwki, banany, migdały. Sięgaj po pokarm bogaty w magnez np. zielone warzywa, kaszę, orzechy, mięso i nabiał.

Duże ilości wapnia natomiast znajdziesz w żółtym serze, mleku i przetworach mlecznych, makreli, łososiu, jarmużu, czy brokułach.

Kurczowym bólom nóg sprzyja również nadwaga. Unikaj przejadania się i podjadania. Ciąża jest świetnym momentem, żeby nauczyć się prawidłowych nawyków żywieniowych.

Skurcze łydek a ćwiczenia

Skurczom łydek sprzyja zbyt długie przebywanie w jednej pozycji. Ćwicz zatem w ciągu dnia np. naprzemiennie stawaj na piętach i palcach. Jeśli dużo stoisz — przejdź się. Kiedy siedzisz, wyciągaj nogi wyżej np. na stołku. Korzystna będzie dla Ciebie codzienna gimnastyka przeznaczona specjalnie dla kobiet w ciąży. W tym celu udaj się do szkoły rodzenia, gdzie możesz spytać o zestaw ćwiczeń.

Pamiętaj, że bardzo ważna jest Twoja wygoda. Nie noś zbyt obcisłych i krępujących ubrań, na nogi zakładaj wygodne, stabilne buty bez obcasów. Możesz również zaopatrzyć się w ortopedyczną poduszkę, która jest odpowiednio wyprofilowana.