Zanim zacznie boleć – profilaktyka bólów kręgosłupa

Zanim zacznie boleć – profilaktyka bólów kręgosłupa

Kręgosłup to podpora całego ciała, która dźwiga jego ciężar i spełnia funkcję amortyzacyjną. Gdy pojawia się problem z kręgosłupem, czujesz ból, który paraliżuje ruchy i uniemożliwia Ci wykonywanie prostych czynności. Co robić, by cieszyć się zdrowymi plecami? Jakie ćwiczenia stosować na ból kręgosłupa i kiedy skonsultować problem ze specjalistą?

Skąd się bierze ból kręgosłupa?

Dokucza Ci ból kręgosłupa, ale nie wiesz dlaczego? Praca fizyczna i obciążenie to tylko jedna z wielu możliwych przyczyn. Ta dolegliwość może dotyczyć nawet młodych ludzi, zwłaszcza takich, którzy w czasie pracy nie utrzymują kręgosłupa w odpowiedniej pozycji lub prowadzą siedzący tryb życia.

Dolegliwości wzmagają się u osób otyłych, nieaktywnych fizycznie i cierpiących na inne schorzenia tej części szkieletu.

Profilaktyka bólów kręgosłupa: utrzymuj prawidłową postawę ciała

Zwróć uwagę na to, w jaki sposób siedzisz, zwłaszcza jeśli to stały element Twojej pracy. Nieprawidłowa postawa  zwiększa nacisk na kręgosłup.

Zadbaj też o dobrze wyprofilowany fotel. Twoje plecy powinny być wyprostowane, dolna część kręgosłupa oparta, a głowa wyciągnięta w górę. Jeśli spędzasz długi czas w stałej pozycji, co godzinę przespaceruj się lub wykonaj kilka skłonów. Pamiętaj, aby patrząc w komputer lub telewizor nie wysuwać głowy do przodu.

Chcesz zadbać o kręgosłup? Unikaj dźwigania ciężarów

Nawet jeśli jesteś silny i wysportowany, dźwiganie ciężkich rzeczy jest dla Ciebie niebezpieczne, gdy wykonujesz to nieprawidłowo. Podnoś przedmioty na ugiętych nogach. Dzięki temu przeniesiesz część ciężaru na kończyny. Plecy i głowa powinny być wyprostowane, a pośladki wypięte. Ruch podnoszenia wykonuj powoli i z uwagą.

Ból kręgosłupa: tabletki to nie wszystko – bądź aktywny fizycznie!

Pamiętaj: ruch to zdrowie i najlepsza profilaktyka bólów kręgosłupa. Nawet krótkie ćwiczenia 3 razy w tygodniu wpłyną na stan Twojego kręgosłupa, a także ogólne samopoczucie. Jeśli uprawiasz sport, upewnij się też, że Twoja technika jest prawidłowa.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa

Jeśli ból kręgosłupa dokucza Ci od czasu do czasu, a jego przyczyną jest przeciążenie fizyczne, z pomocą przyjdą Ci odpowiednie ćwiczenia. Bez obaw, nie wymagają one szczególnej sprawności fizycznej.

By zadbać, o swój kręgosłup, wykonuj ćwiczenia rozciągające. Pomogą Ci one rozluźnić dolne mięśnie grzbietu. Ćwiczenia wzmacniające zwiększą z kolei wytrzymałość Twojego kręgosłupa.

Oto ćwiczenia na ból kręgosłupa, które możesz wykonywać w domu.

  • Ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenie 1: Potrzebne będzie Ci krzesło. Usiądź na nim bokiem, w taki sposób, by siedzenie podpierało większą część Twojego uda. Chwyć za oparcie krzesła dwiema rękami. Zrób powolny wdech jednocześnie wyciągając kręgosłup w górę, a później wydech, skręcając tułów w bok.

Ćwiczenie 2: Ułóż się na podłodze. Jedną nogę pozostaw zgiętą w kolanie. Drugą przyciągnij do piersi. Następnie wyprostuj uniesioną nogę i wytrzymaj tak przez 4 sekundy. Powtórz ćwiczenie po 5 razy na każdą nogę.

  • Ćwiczenia wzmacniające

Ćwiczenie 1: Połóż się na plecach. Wyprostuj nogi i włóż przedramiona pod głowę. Staraj się unieść w górę samą miednicę, jednocześnie trzymając lędźwie przy podłodze. Gdy podniesiesz miednicę, napnij pośladki i podnieś ramiona w górę. Wykonaj 10 powtórzeń.

Ćwiczenie 2: Połóż się na plecach. Skrzyżuj ręce na piersi, a nogi zegnij w kolanach. Spróbuj napierać na podłogę piętami i okolicą krzyżową, jednocześnie unosząc barki i głowę. Powtórz ćwiczenie 10 razy.

Kiedy udać się do specjalisty?

Jeśli ból kręgosłupa utrzymuje się przez długi czas, a tabletki przeciwbólowe jedynie chwilowo łagodzą objawy, nie zwlekaj z wizytą u specjalisty. W takim przypadku ćwiczenia mogą pogorszyć Twój stan. Lekarz ustali, czy ból nie jest spowodowany schorzeniem, a fizjoterapeuta dobierze ćwiczenia, które przyspieszą  Twój powrót do zdrowia i pełnej sprawności.