Co zrobić, kiedy dopada Cię migrena?

Co zrobić, kiedy dopada Cię migrena?

Pojawia się w pracy, na imprezie lub na treningu – najchętniej wszędzie tam, gdzie jest wiele bodźców. Nikt kto jej nie miał, nie zrozumie, jak ból głowy może wyłączyć z codziennego życia. Podczas ataku migreny masz ochotę wyciszyć i wyciemnić całe mieszkanie, przed oczami pojawiają Ci się błyski i mroczki, tracisz apetyt i czujesz nudności. Skoro to nie jest zwykły ból głowy, to czym właściwie jest migrena? Jakie są jej rodzaje? Jak sobie z nią radzić i zapobiegać jej silnym atakom?

Więcej niż zwykły ból głowy. Migrena – co to takiego?

Co 10 osoba doświadcza jej minimum raz w roku, 3 razy częściej dotyczy kobiet, a jej atak może zmusić Cię do zrezygnowania z codziennych aktywności na kilka dni – oto migrena. Przyczyny tej częstej choroby wciąż nie są do końca znane, ale jesteśmy coraz bliżej rozwiązania zagadki migreny. Współcześnie naukowcy odchodzą od teorii o nieprawidłowym przepływie krwi w mózgu. Najnowsze hipotezy poszukują przyczyny w błędnym przetwarzaniu przez mózg sygnałów pochodzących z różnych zmysłów.

Migrena – objawy, które ułatwią Ci diagnozę

Pomimo swojej tajemniczej natury i uciążliwości migrena nie jest niebezpieczną chorobą. Jak odróżnisz ją od innych bólów głowy? W trakcie ataku migreny głowa boli zwykle po jednej stronie, ból nieprzyjemnie pulsuje, a Ty nie masz siły ani na domowe obowiązki, ani na wyjście do pracy. Nawet mały wysiłek powoduje nasilenie objawów. Do tego wszystkiego możesz mieć nudności albo wymioty i nadwrażliwość na bodźce: światło, dźwięki, a nawet zapachy. Dolegliwości trwają zwykle od 4 godzin do 3 dni. Dobra wiadomość jest taka, że właściwe leczenie znacznie skróci kłopotliwe objawy i przyniesie Ci ulgę w bólu.

Migrena z aurą i migrena oczna – objawy, które mogą Cię zaniepokoić

U 1/3 osób chorych na migrenę pojawia się tzw. aura, czyli zespół dziwnych, krótkotrwałych objawów neurologicznych zapowiadających ból. W tej fazie możesz widzieć przed oczami migające plamy, linie lub „mroczki”. Do aury zalicza się też drętwienie twarzy, rąk i nóg, zawroty głowy lub zaburzenia mowy. Jeśli te objawy trwają ponad godzinę albo dodatkowo czujesz narastające osłabienie połowy ciała lub masz wrażenie, że tracisz przytomność, zadzwoń po pogotowie. Lekarze sprawdzą, czy to nie udar.

Innym, szczególnym rodzajem migreny, powiązanym ze wzrokiem jest migrena oczna (inaczej: siatkówkowa). To szczególny rodzaj migreny – jedno oko przestaje na pewien czas widzieć, a ból jest najgorszy w jego otoczeniu. Jeśli podczas migreny nagle przestajesz widzieć na jedno oko, zawsze szukaj pomocy u lekarza.

Migrena – leczenie napadu

Co robić, gdy pojawia się charakterystyczna aura, a wraz z nią nadciąga ból? Recepta jest prosta. Nie czekaj aż ból narośnie. Jeszcze na początku ataku połknij tabletkę leku przeciwbólowego bez recepty: 1000 mg kwasu acetylosalicylowego, 200-800 mg ibuprofenu, 1000 mg paracetamolu lub 1000 mg metamizolu. Noś je zawsze przy sobie. Popij chłodną wodą i połóż się w cichym, zaciemnionym pokoju. Spróbuj zasnąć. Po wykonaniu tych prostych czynności poczujesz się o wiele lepiej. Gdyby takie leczenie nie było wystarczające, Twój lekarz rodzinny może Ci przepisać dodatkowo leki przeciwwymiotne lub tryptany – farmaceutyki stworzone specjalnie z myślą o bólach migrenowych. Zażyjesz je następnym razem. Powiedz lekarzowi, jakie leki przeciwbólowe stosujesz i jak często.

Bądź szybszy niż migrena – zapobiegaj!

Jeśli Twoja migrena jest wyjątkowo silna lub pojawia się kilka razy w miesiącu, udaj się po pomoc do neurologa. Może on zalecić stosowanie przez dłuższy czas leków profilaktycznych, np. tryptanów, leków kardiologicznych, przeciwpadaczkowych lub przeciwdepresyjnych. Nie zawsze jednak można je stosować.

Migrena w ciąży wyklucza stosowanie wielu z tych specyfików. Ciężarna kobieta powinna poinformować lekarza, jeśli stara się o dziecko lub wie już o ciąży. Najbezpieczniejszym lekiem dla niej będzie paracetamol.

Możesz sobie pomóc również bez leków. Obserwuj i notuj sytuacje, które poprzedziły napad migreny, żeby unikać ich w przyszłości. Postaraj się wyeliminować lub chociaż ograniczyć:

  • stres lub silne emocje,
  • szczególne produkty spożywcze: czekoladę, kakao, alkohol (zwłaszcza czerwone wino), sery,
  • palenie papierosów,
  • zmęczenie psychiczne i fizyczne,
  • niewyspanie,
  • przebywanie w hałasie,
  • jasne, migające światło,
  • stosowanie antykoncepcji hormonalnej (tabletki i plastry).